کیومرث دانشجو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس برنامه ریزی قرار است 52 میلیون متر مکعب آب رها سازی شده وارد دریاچه ارومیه شود.
وی با بیان اینکه آب پشت سد شهرچای با حجم 16 مترمکعب بر ثانیه به سمت دریاچه ارومیه هدایت می شود، اظهار کرد: ساکنان اطراف مسیر رهاسازی این آب از نزدیک شدن به حریم بستر رودخانه خودداری کنند.
به گزارش ایرنا، سد 'شهرچای' ارومیه در 12 کیلومتری غرب این شهر و کنار جاده ای زیبا در مسیر ارومیه به سیلوانا واقع شده و حجم مخزن آن تا تراز طبیعی بیش از 221 ملیون متر مکعب است، آب این سد از رودخانه شهر چای تامین می شود.
دریاچه ارومیه از 20 سال گذشته به دلیل مواجه شدن با مشکل خشکسالی، دچار کم آبی شد و حتی آب آن در برخی موارد به کمتر از یک میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، این دریاچه که بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان به شمار می رود، مورد توجه جدی دولت قرار گرفت و مقرر شد که برنامه ویژه برای احیای آن تدوین و تصویب شود.
پس از تلاش کارشناسان و مسئولان مرتبط، 27 طرح اجرایی برای احیای دریاچه ارومیه به تصویب هیات وزیران رسید که یکی از آنها رها کردن آب سدهای اقماری به سمت دریاچه ارومیه بود.
در حال حاضر تراز این دریاچه یکهزار و 270 متر و 45 سانتیمتر است که 15 سانتیمتر کمتر از مدت مشابه سال گذشته برآورد می شود.
8137/3093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.