به گزارش ایرنا، از اواخر هفته گذشته روند افزایشی قیمت تخم مرغ در آذربایجان غربی به تبع دیگر استان های کشور آغاز شد و با کاهش تولید این محصول مهم سبد غذایی خانوار، برخی خانواده ها ترجیح دادند که نام این ماده را از لیست خریدهای روزانه حذف کنند یا به کمترین میزان کاهش دهند.
'ایوب راست گفتار ' یکی از شهروندان ارومیه ای در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود کودک خردسال در منزل و نیاز مبرم وی به استفاده از تخم مرغ، به علت بالا رفتن قابل توجه قیمت این ماده غذایی آن را از سبد خرید حذف کرده بودیم.
وی اضافه کرد: میزان مصرف تخم مرغ در خانواده ما به تبع دیگر خانواده ها بالاست و هر هفته حدود یک شانه مصرف داریم ولی در هفته گذشته نمی توانستیم خرید کنیم.
بسیاری از خانواده ها نیز همچون این سرپرست خانوار اقدام به نخریدن تخم مرغ کردند، کاری که می توانست زمینه ساز بسیاری از مشکلات حوزه سلامت در خانواده ها شود.
طبق گفته بسیاری از پزشکان، استفاده از تخم مرغ به صورت روزانه توصیه می شود و ویتامین D، کلسیم، پروتئین، آهن، ویتامین های گروه B، سدیم، پتاسیم، روی، فسفر، ید و اسیدهای آمینه موجود در تخم مرغ نشان دهنده ضرورت حضور این ماده غذایی در سبد خانوار برای رشد سلامتی به شمار می رود.
به همین علت بود که مسئولان به محض افزایش قیمت تخم مرغ، تکاپوی لازم را در راستای کاهش قیمت آغاز کردند و افزایش توزیع این ماده غذایی را در دستور کار قرار دادند.
با نگاهی به آمار تولید و مصرف تخم مرغ، نیاز این استان به تولیدات دیگر استان های کشور مشهود است و طبق گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، افزایش قیمت تخم مرغ در بازار استان نیز به علت واردات این محصول از دیگر استان های کشور بوده است.
به گفته سیدفضل الله قریشی سالانه حدود 29 هزار تن تخم مرغ در آذربایجان غربی مصرف می شود که 11 هزار تن از آن را محصول تولید داخل استان و 18 هزار تن دیگر را تولید دیگر استان ها از جمله آذربایجان شرقی، تهران، قزوین و خراسان تشکیل می دهد.
وی افزود: علت اصلی گران شدن تخم مرغ در کشور ناشی از حذف مرغ های تخمگذار صنعتی در تعدادی از استان های کشور به جهت بیماری های طیور بود.
وی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای جبران این کمبود اقدام به واردات تخم مرغ خوراکی و افزایش جوجه ریزی مرغ تخمگذار کرده که در حال توزیع در استان های مختلف به ویژه آذربایجان غربی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز گفت: این سازمان با همکاری اتحادیه ها و تشکل های صنفی نسبت به تعیین شبکه توزیع اقدام و در این رابطه 20 فروشگاه به همراه فروشگاه های زنجیره ای رفاه و کوروش در ارومیه و سایر شهرستان ها به منظور توزیع اقلام تخصیص یافته از وزارت جهاد کشاورزی معرفی و مشخص شد.
جعفر صادق اسکندری افزود: قیمت مصوب تخم مرغ از بابت هر شانه 126 هزار ریال /12 هزار و 600 تومان/ تعیین شده است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گران فروشی یا کم فروشی در این خصوص، شهروندان می توانند با سامانه 124 سازمان صنعت، معدن وتجارت استان در میان بگذارند.
پس از واردات تخم مرغ به بازار آذربایجان غربی، شهروندان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از بازگشت قیمت تخم مرغ به حدود قیمت های پیشین ابراز رضایت کردند.
رضا صباحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه کاهش قیمت این محصول، بسیار به موقع انجام شد، گفت: با این وجود هنوز قیمت تخم مرغ به قیمت پیش از افزایش نرسیده و کمی بالاتر از حد تصور است.
وی اضافه کرد: البته اهتمام مسئولان در کاهش قیمت تخم مرغ قابل قدردانی است ولی امیدواریم این تلاش ها در دیگر اقلام غذایی نیز تکرار شود.
به گزارش ایرنا، انتظار می رود با کاهش قیمت تخم مرغ و تثبیت آن در بازار، شاهد بازگشت میزان خرید و فروش این محصول در استان باشیم که در آن صورت می توان رضایت تولیدکننده، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان را به صورت همزمان فراهم کرد.
2093/3072
** گزارش: صابر چهرقانی ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.