سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی منطقه آزاد ماکو از تشدید فعالیتهای مرمت و بازسازی محوطه قلعه تاریخی ماکو برای ثبت در آثار جهانی یونسکو خبرداد.

حسین حمزه لو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی از آماده سازی این مجموعه جهت ثبت منظر تاریخی فرهنگی ماکو در میراث جهانی یونسکو خبر داد و گفت:  توسعه صنعت گردشگری و معرفی آثار و بناهای باشکوه منطقه از جمله اهدافی است که در مرمت و ساماندهی این قلعه تاریخی دنبال می شود.

وی در تشریح اقدامات سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو در قالب مرمت و بازسازی عرصه تاریخی قلعه قبان ماکو، این قلعه تاریخی را یکی از آثار کهن با معماری بی‌نظیر در این شهر عنوان کرد.

حمزه لو با بیان اینکه  فاز اول عملیات مرمت، بازسازی و احیای این قلعه از اواسط سال ۹۵، به همت سازمان منطقه آزاد ماکو شروع شده است و تا به امروز در حال انجام گیری است  افزود: از اقدامات صورت گرفته در این محوطه می‌توان به مرمت پیِ بناهای تاریخی و مشخص کردن آنها، احیائ دیواره های سنگی و بازسازی برج‌های دیده‌ بانی اشاره کرد.

وی ادامه داد: امسال برای مرمت و ساماندهی این اثر تاریخی سازمان منطقه آزاد ماکو بالغ بر 2 میلیارد تومان بودجه تصویب شده است.

حمزه لو اظهار کرد: اقدامات صورت گرفته در قالب تفاهم نامه های مابین اداره میراث فرهنگی استان و اداره اوقاف و امور خیریه استان در حال انجام است.

سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی  منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه در ادامه مرمت و ساماندهی قلعه تاریخی ماکو، حمام قدیمی بازمانده از دوران صفوی و مسجد تاریخی حضرت ابوالفضل (ع) در حال بازسازی است افزود: در این فعالیت ها از مصالح و نیروی انسانی بومی منطقه بهره جسته شده است.

حمزلو افزود: طرح منظر سازی مجموعه قلعه تاریخی ماکو از جمله حمام صفوی و مسجد حضرت ابوالفضل و محوطه آنها با رویکرد توسعه گردشگری و ایجاد فضاهای گردشگری با بودجه ای بالغ بر 2 میلیارد و 300 میلیون تومان در حال اجرا است.

وی عنوان کرد: اقدامات عملی در این محوطه تاریخی با طرح الگوی متناسب با بافت قلعه که در داخل این مجموعه هستند در دست اجراست.

به گزارش ایسنا؛ قرار است تا پایان سال 2021 میلادی منظر فرهنگی تاریخی ماکو در زمره آثار جهانی یونسکو به ثبت برسد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.