رئیس کتابخانه های ماکو از اهدای بیش از 1000 نسخه کتاب طی سال جاری به کتابخانه های این شهرستان خبرداد.

صابر عبدالله پور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی به آمار اهدایی کتاب‌ها از سوی مردم به کتابخانه های شهرستان اشاره کرد و گفت: مردم بیش از ۱۰۰۰ نسخه کتاب در هشت ماهه سال جاری به این کتابخانه ها اهدا کرده اند و آخرین اهدایی از سوی یک بازنشسته بود که تعداد ۳۵۰ نسخه کتاب اصل را به کتابخانه آیت الله کاشانی ماکو اهدا کرد.

وی بااشاره به اینکه ۳ کتابخانه در ماکو و بازرگان فعال است، افزود: در کتابخانه آیت الله کاشانی بیش از ۲۱ هزار عنوان کتاب با ۳۵ هزار نسخه و در کتابخانه ولیعصر ماکو بیش از ۱۸ هزار عنوان کتاب و نزدیک به ۲۴ هزار نسخه و در کتابخانه بازرگان بیش از ۸ هزار عنوان کتاب با ۱۶ هزار نسخه در دسترس علاقه مندان کتابدوست است.

وی با بیان اینکه اکثر عناوین موجود در کتابخانه های شهرستان ادبیات، تاریخی و دینی است گفت: کتابخانه آیت الله کاشانی ماکو نسبت به سایر کتابخانه های سطح شهرستان از بیشترین آمار کتاب موجود برخوردار است.

عبدالله پور ا ز ایجاد بخش مجزا برای کودکان کتابدوست خبر داد و گفت: ۶ هزار نسخه کتاب در این بخش در دسترس مشتاقان کتاب نونهال است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ۴ هزار و ۴۰۰ نفر عضو در کتابخانه های ماکو در حال فعالیت و بهره مندی از کتابخانه های شهرستان هستند، افزود: به تمامی اعضا، کارتی تحت عنوان کارت عضویت یکساله صادر می کنیم که با استفاده از این کارت می توانند در هر جای کشورمان از امکانات کتابخانه‌ها برخوردار شوند.

رئیس کتابخانه های ماکو از اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و ادبی در این شهرستان خبر داد و گفت: به کمک انجمن کتابخوانان ماکو کلاسهای دوره خوانی دیوان حافظ، دیوان شهریار و غیره برای رده سنی بزرگسالان و کلاس های داستان گویی، اوریگامی، سفالگری، انشاء و املاء نویسی و غیره برای رده سنی نوجوانان و نونهالان در این کتابخانه برگزار می شود که نونهالان در این کتابخانه ها با کمک اساتید شعر و ادب شهرستان، نحوه صحیح مطالعه، نوشتن و قصه گویی، شعرخوانی را به صورت کاملا رایگان و در طول هفته فرا می گیرند.

عبدالله پور بر نشست کتابخوانان در باب جمع خوانی، نقد و خلاصه نویسی کتاب ها در این کتابخانه اشاره و تصریح کرد: سعی کردیم در این برنامه ها دانش‌آموزان را نیز دخیل کرده تا فرهنگ کتاب دوستی را از ریشه تقویت کنیم.

رئیس کتابخانه های ماکو بر ارائه خدمات مشاوره ای و راهنمایی در بخش نوشتن پایان نامه ها اشاره کرد و گفت: پتانسیل موجود در کتابخانه‌های ما بگونه‌ای است که پایان نامه نویسان دانشگاهی می‌توانند ضمن راهنمایی گرفتن از ما با هدایت به کتابهای منبع موجود در کتابخانه ها، پایان نامه خود را تهیه و تنظیم کنند.

عبدالله‌پور به استقبال کودکان و اولیای آنها از برنامه فلسفه برای کودکان اشاره کرد و افزود: این برنامه با هدف به چالش کشیدن افکار کودکان و نوجوانان در باب مسائل و امورات روزمره جامعه و زندگی اجرا می‌شود که مورد استقبال مخاطبین خود قرار گرفته است.

وی با اشاره به  بازدید توریست و جهانگردان از کتابخانه های این شهرستان تصریح کرد: متاسفانه یک مشکلی که در این زمینه پیش می آید عدم وجود کتاب های دو زبانه یا چند زبانه است که در زمان حضور این افراد به این کتابخانه ها از ارائه خدمات آنها منظور می شویم.

عبدالله پور در خطاب به مسئولین منطقه آزاد ماکو، گفت: سازمان منطقه آزاد ماکو از زمان تاسیس تا به امروز کارهای چشمگیری کرده است لذا از معاونت فرهنگی و مدیرعامل سازمان خواستار اختصاص قسمتی از بودجه فرهنگی سازمان به بحث کتاب و کتابخوانی در راستای افزایش سرانه مطالعه کتاب هستیم.

رئیس کتابخانه های ماکو با اشاره به سخنی از حضرت امام خمینی رحمه الله علیه که فرمودند: کتابخانه ها قلبهای در حال تپش یک جامعه هستند که هر چه سرمایه گذاری و نگهداری از این قلب صورت گیرد فرهنگ جامعه را تقویت خواهد شد،خواستار توجه جدی مسئولین و نهادهای اداری بر بحث فرهنگ کتابخوانی در جامعه شد.

وی در ادامه افزود: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب نمی تواند در افزایش سرانه مطالعه کتاب تاثیرگذار باشد بلکه با برگزاری برنامه‌های مختلف ادبی و فرهنگی باید نقش تشویقی و ترویجی را ایفا کنیم.

عبدالله پور بر مقام‌های این نهاد فرهنگی در سطح کشور و استان اشاره کرد و افزود: برای مثال در زمینه اجرای برنامه‌های ادبی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین در بخش نگهداری سالم فضا و اماکن کتابخانه‌ای در سطح کشور مقام اول را به خود اختصاص داده ایم.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.