رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی گفت: سرانه درآمد آذربایجان غربی دربین 31 استان کشور رتبه 26 را دارد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، ناصر حضرتی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تشریح ویژگی های لایحه بودجه سال 97 با بیان اینکه آذربایجان غربی از عدم توازن و تعادل در شاخص های توسعه یافتگی هم در مقایسه با استان های برخوردار کشور و هم در مقایسه درون استانی و در بین شهرستان های استان رنج می برد به ارائه شاخص های استانی در خصوص لایحه بودجه سال 97 پرداخت و افزود: درآمد استان برای سال 97 حدود یک هزار و 89 میلیارد تومان پیش بینی شده است که 85 درصد آن از محل درآمدهای مالیاتی بوده و نسبت به درآمد سال جاری از افزایش 5.6 درصدی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: آذربایجان غربی با سهم 1.3 درصدی از درآمدهای استانی در بین 31 استان کشور در رتبه 16 قرار دارد.

حضرتی تصریح کرد: درآمد سرانه مردم استان 325 هزار تومان است این درحالی است که میانگین کشوری در حدود یک میلیون و 176 هزار تومان است و استان تهران با در آمد سرانه 3 میلیون و 607 هزار تومانی در رتبه نخست قرار دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی در خصوص اعتبارات تخصیص یافته به استان در لایحه بودجه با تاکید بر اینکه این رقم تا پایان سال افزایش خواهد داشت خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه سال آینده 3 هزار و 351 میلیارد تومان بودجه هزینه ای و عمرانی از سوی دولت برای این استان پیش بینی و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است که از این میزان 2هزار و 103میلیارد تومان مربوط به بودجه هزینه ای و یک  هزار و 248میلیارد تومان مربوط به بودجه عمرانی است.

وی در تشریح جایگاه استان در بهره مندی از اعتبارات عمرانی با بیان اینکه آذربایجان  غربی بعد از استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و خراسان رضوی در رتبه ششم قرار دارد جایگاه استان را از این حیث خوب عنوان و خاطرنشان کرد: با این حال رقم اختصاص یافته برای جبران عقب ماندگی های سی ساله استان کافی نبوده و نیازمند توجه هرچه بیشتر دولت است.

حضرتی با تاکید براینکه سیاست بودجه ریزی برمبنای عملکرد از سال آینده به صورت کامل اجرا خواهد شد تصریح کرد: از سال آینده بودجه تمام دستگاه های اجرایی در کشور و به تبع آن آذربایجان غربی بر اساس عملکرد و ماموریت های تعریف شده برای هر دستگاه اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: در راستای اصلاحات ساختاری لایحه بودجه و به منظور افزایش شفافیت، 199 ردیف متفرقه حذف و ردیف های متفرقه از 337 ردیف به 138 ردیف متفرقه کاهش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی با بیان اینکه تمرکز زدایی از دیگر اصلاحات ساختاری شاخص ها در لایحه بودجه سال 97 است از استانی شدن اعتبارات آموزش و پرورش و بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد و افزود: در راستای تمرکز زدایی، اعتبارات هزینه ای استان ها از 4 به 20 درصد افزایش یافته و اعتبارات سرمایه ای استان ها نیز به حدود 30 درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تحقق عدالت اجتماعی با هدفمند کردن یارانه ها و تلاش برای حرکت به سمت حذف فقر مطلق، از محل صرفه جویی در هدفمندی یارانه ها، یارانه دریافتی اقشار مورد حمایت همچون افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بیماران صعب العلاج، بازنشستگان با دریافتی زیر یک میلیون تومان به همراه افراد تحت تکفل آن ها و افراد ساکن در روستاهای با ضریب محرومیت بالا بیش از 3 برابر خواهد شد.

حضرتی در خصوص کاهش وابستگی به منابع نفتی نیز خاطرنشان کرد: سهم منابع نفتی در لایحه بودجه سال جاری 114 هزار میلیارد تومان بوده که در لایحه سال 97 این رقم به 101 هزار میلیارد کاهش یافته است.     

وی با اشاره بر اینکه 72 هزار پروژه عمرانی نیمه تمام متشکل از 6هزار پروژه ملی و 66هزار پروژه استانی داریم که برای تکمیل این طرح ها بیش از 500 هزار میلیارد  تومان اعتبار نیاز است و دولت در نظر دارد با افزایش سهم صندوق توسعه ملی از 20 به 32 درصد  ما به تفاوت این افزایش را برای پیشبرد پروژه های عمرانی هزینه کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی در خصوص بودجه دولت در لایحه سال 97، سقف بودجه دولت را یک میلیون و 194 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این مقدار،813 هزار میلیارد تومان بودجه شرکت ها، بانک ها و موسسات وابسته به دولت، 368 هزار میلیارد تومان مربوط به بودجه عمومی دولت که نسبت به امسال 6.1 درصد افزایش داشته است و 56 هزار میلیارد تومان هم بودجه اختصاص یافته به دستگاه ها است.

حضرتی با اعلام اینکه آذربایجان غربی با اعتبار  274 میلیارد تومانی دررتبه ششم قرار دارد گفت: این رقم نسبت به سال جاری با افزایش 38 درصدی مواجه بوده است.

وی ادامه داد: به منظور بهبود شاخص های توسعه استان نیز از محل اعتبارات قانون استفاده متوازن، 552 میلیارد تومان به آذربایجان غربی تخصیص یافته است که از این نظر نیز در رتبه هفتم قرار داریم.

حضرتی گفت: فعلا هیچ طرح ملی استانی جدیدی به غیر از طرح های در دست مطالعه مانند قطار سریع السیر ارومیه آزاد راه ارومیه تبریز و چند طرح دیگر در دستور کار نداریم.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.