به گزارش ایرنا، 16 آذر با همه فراز و فرودهایش در طول سال های متمادی گذشته به نام 'روز دانشجو' ثبت شده است تا یادبودی برای زنده نگه داشتن یاد و نام سه آذراهورایی و همچنین جنبش دانشجویی باشد.
جشن های مختلف روز دانشجو در دهه های گذشته از انقلاب شکوهمند اسلامی در دانشگاه های مختلف برگزار شده ولی این جشن ها در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید، رنگ و بوی بهتری به خود گرفته و آزادی های ایجاد شده در این دوره برای دانشجویان موجب شده تا جشن های روز دانشجو به طور واقعی به بیان مطالبات این جنبش اختصاص یابد.
دولت تدبیر و امید با شعار بازگشت شور‌ و نشاط به دانشگاه ها و رفع فضای امنیتی توانست نظر اکثر دانشجویان کشور را جذب کند؛ در کل فضای دانشگاهها با تشکیل تشکل‌های جدید و احیای بعضی تشکل‌های تعطیل‌شده در دولت سابق، از حالت تک‌قطبی خارج شد و این امر مبارکی بود و نشاط نسبی را توانست وارد دانشگاهها سازد.
نگاه مثبت و رو به پیشرفت دولت تدبیر و امید موجب شده است تا دانشجویان بر روح اصلی جنبش های دانشجویی تاکید کنند و با باز شدن فضا، زمینه مطرح کردن خواسته های خود را فراهم ببینند.
محمد حسینعلی زاده دانشجوی رشته داروسازی و فعال دانشجویی در گفت و گو با ایرنا، آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی را 2 آرمان اصلی جنبش دانشجویی بیان کرد و گفت: رسالت جنبش دانشجویی است که آگاه سازی کند و در کنار آن جنبش دانشجویی باید چالش برانگیز باشد و از مجلس، دولت و مسئولان بدون درنظر داشتن گرایش سیاسی مطالبه کند.
وی اضافه کرد: همه مسئولان موظف هستند در مقابل دانشجو پاسخگو باشند و اگر چنین معادله‌ای برقرار بود و اگر پاسخ دهند این همه فساد، رانت، اختلاس انجام نمی‌شود.
وی فضای دانشگاهها در دولت تدبیر و امید را فضایی باز نسبت به دولت سابق از نظر فعالیت های دانشجویی عنوان کرد و گفت: بعد از هشت ‌سال رخوت فعالیت دانشجویی، در خرداد ٩٢ با انتخاب دکتر روحانی، شاهد ایجاد بارقه‌های امید در فعالیت دانشجویی بودیم که باعث بازشدن عرصه فعالیت برای همه تفکرات شد. مهسا پاکپور دیگر فعال دانشجویی و دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد واحد خوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا رخوت و بی انگیزگی در دانشجویان را مشکل اصلی فعالیتهای جنبش دانشجویی بیان کرد و افزود: سیاست‌زدگی و فردگرایی خودخواهانه و بی‌فایده دانستن فعالیت‌های دانشجویی از علت های مهم این فضا به شمار می رود.
وی بیان کرد: دانشجو از خود می‌پرسد این فعالیت‌ها چه فایده‌ای برای خود و برای جامعه دارد؛ تا زمانی که اثرات فعالیت‌های دانشجویی به صورت ملموسی درنیاید، نمی‌توان انتظار داشت رخوت و بی‌انگیزگی دانشجویان حل شود.
این فعال دانشجویی به مشکلات موجود در دانشگاهها نیز اشاره کرد و افزود: تضییع حقوق اساسی دانشجویان، نبود شفافیت مالی و قوانین، نبود تشکل‌های دانشجویی در برخی دانشگاه ها نظیر دانشگاه آزاد خوی و آزادی اجتماعات بخش کوچکی از مشکلات این ‌روزهای دانشگاه است.
الهه سروش دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور خوی نیز کالبد جنبش دانشجویی را روح اصلاحی دانست و ادامه داد: 16 آذر از جنس بیداری است نه از جنس غفلت، از جنس حرکت اصلاحی است نه حرکت محافظه‌کارانه! متاسفانه برخی تشکل‌های دانشجویی به آفت محافظه‌کاری دچار شده اند اما ما معتقدیم که محافظه‌کاری بسیار مشکل ساز است و برای پیشرفت و توسعه کشور باید با اصلاح روش ها، آن را به سرمنزل مقصود و آبادانی پیش برد.
به گزارش ایرنا، روز دانشجو، 16 آذر به یاد سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی) که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ 16 آذر 1332 در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.
7133/2093**گزارش از: سعید فرجی ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.