رئیس مرکز تحقیقات آرتیمیای کشورگفت:  30 درصد به میزان صید سالیانه آبزیان در شمالغرب کشور افزوده می شود.

یوسفعلی اسدپور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مطالعه آبزیان شمالغرب کشور با توجه به وجود نیروهای متخصص و امکانات مناسب به این مرکز سپرده شده است، گفت: با اجرای طرح های تحقیقاتی انجام یافته این مرکز در حوزه آبزیان رود ارس، 30 درصد به میزان صید سالیانه آبزیان در شمالغرب کشور افزوده می شود.

وی  اظهار کرد: هفت طرح تحقیقاتی با هدف حفظ ذخایر انواع گونه های آبزیان به ویژه شاه میگوی ارس، تولید و بهره وری بیش تر آبزیان و جلوگیری از صید غیرمجاز در حوزه رودخانه ارس در مدت 2 سال انجام گرفته است امسال به مرحله اجرا در می آید.

اسدپور میزان اعتبار اختصاص یافته این طرح ها را افزون بر 840 میلیون ریال اعلام کرد وگفت: این طرح ها شامل ارزیابی ذخایر آبزیان به انضمام طرح پرورش گونه ماهیان با ارزش اقتصادی بیش تر در قفس در سدهای ارس یک و ارس 2 و قیقاج پلدشت، شهید قنبری ماکو، دریک سلماس و حسنلوی نقده است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتیمیای کشور تصریح کرد:  برای اولین بار در ایران طرح تولید فرآورده هایی با ارزش اقتصادی بیش تر به صورت فیش فینگر و برگر ماهی از گوشت ماهیان ریز جثه صید شده از سد ارس که قیمت عرضه مستقیم آنها پایین است، به زودی اجرا می شود.

وی اجرای این طرح را در جهت استفاده بهینه از منابع، بالا بردن ارزش صیادی، افزایش تولید، کاهش ضایعات و ایجاد اشتغال با همکاری تعاونی های صید و صیادی اعلام کرد و افزود: خط تولید و فرآوری ماهیان ریز جثه را می توان با هزینه کمتر پنجاه میلیون ریال راه اندازی کرد.

اسدپور بیان کرد: تعاونی ها با سر زنی، فیله بندی و فریز کردن و بسته بندی بهینه با ماندگاری سه تا شش ماه ریزماهیان می توانند فرآوری شده این ماهیان را با قیمت مناسب به بازار مصرف ارائه کنند و از خروج ارز از کشور و از ورود مشابه این محصول که با عنوان ماهی تیلاپیا از کشور چین، جلوگیری به عمل آوردند.

وی گفت: امسال با رهاسازی هشت میلیون قطعه انواع بچه ماهیان گرمابی به دریاچه پشت سد ارس پیش بینی می شود بیش از 6 هزار تن انواع ماهی از این دریاچه صید شود.

رئیس مرکز تحقیقات آرتیمیای کشور افزود: با توجه به افزایش صید غیر مجاز، 60 درصد از کل ماهیان صید شده را ماهیان ریز جثه تشکیل می دهد.

وی همچنین اجرای طرح تحقیقاتی در مورد بهداشت و کنترل بیماری های آبزیان در مقابل عوامل انگلی را از دیگر طرح های پژوهشی این مرکز در حوزه رود ارس عنوان کرد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.