معاون تبلیغ حوزه های علمیه آذربایجان غربی گفت: نباید با عمل به بدعت ها در عزاداری حسینی، چهره ای خشن از شیعه را به دنیا معرفی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حمید ارشاد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی  با بیان اینکه در دنیای امروز، با استفاده از تبلیغاتی که علیه  شیعه   می شود، این مذهب متهم به خشونت طلبی است؛ نباید با عمل به برخی بدعت ها و اشکال سخیف عزاداری، خواسته یا ناخواسته دشمن را در رسیدن به اهدافش  یاری کنیم و با برگزاری عزاداری های متعارف عامل جذب مردم دنیا به فرهنگ عاشورای امام حسین (ع) باشیم.

وی ادامه داد: عزاداری و سینه زنی برای آلام و مصیبت های اهل بیت(ع) توصیه همه امامان معصوم(ع) است و  مردم باید با اعلان عزا و برگزاری عزادارهایی وزین و شایسته اهل بیت در ایام محرم سعی در ترویج فرهنگ شهادت و شجاعت امام حسین (ع) در جامعه اسلامی و همچنین صدور این فرهنگ ناب در جوامع دیگر داشته باشند.

حجت الاسلام ارشاد با تاکید بر این مطلب که عزاداری های محرم  باید در شان ائمه اطهار و امام حسین (ع) باشد  افزود: طبق حدیثی از امام صادق (ع) شیعه اهل بیت باید عامل زینت اهل بیت باشد نه عامل زشتی و شرمندگی،لذا مردم جامعه اسلامی باید فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) را در متن عزاداری ها قرار دهند.

وی همچنین  با بیان اینکه وجود برخی آلات موسیقی و طبل ها را موجب زحمت و آزار و اذیت مردم می شود و جز آسیب های عزاداری ها به شمار می رود افزود: استفاده از اشعار و آهنگ های نامناسب، راه بندان معابر در این ایام توسط هیئت های عزاداری و نیز بروز برخی بدعت ها همچون قمه زنی را از جمله دیگر آسیب های عزاداری های ایام محرم می شود که باید از بروز و ظهور آن ها جلوگیری شود.

معاونت تبلیغ حوزه های علمیه آذربایجان غربی در خصوص نقش ویژه مداحان در برگزاری عزاداری های شایسته امام حسین (ع) در این  ایام،با بیان اینکه مداحان افراد شناخته شده ای در جامعه هستند؛ خلیق، متخلق، اخلاق مدار، وارسته بودن را از ویژگی های اصلی  مداحان واقعی اهل بیت دانست و تصریح کرد: مداحان باید با استفاده از اشعار با محتوا و با سند و ریشه دار و با استفاده از الحان مناسب مجلس عزای امام حسین (ع) سعی در برگزاری هرچه بیشتر هر چه پر شور و شعور تر عزاداری های ایام محرم داشته باشند.

 وی نقش علما در عزاداری های سید الشهدا (ع) را نقش رهبری و مدیریت عنوان کرد و ضمن تاکید بر اینکه جذب حداکثری مخاطب باید در اولویت کار علما و روحانیون قرار گیرد افزود: علما و روحانیون باید در این مراسمات همچون پدری دلسوز  و با سخنرانی هایی متناسب با نیاز جامعه و جوانان به معرفت افزایی و به بیان رویداد های حماسه کربلا بپردازند.

حجت الاسلام ارشاد در خصوص توجه به شعور حسینی در در عزاداری ها ضمن اشاره بر اینکه شور مقدمه شعور حسینی است تصریح کرد: باید با توجه به همه ابعاد فرهنگی قیام امام حسین (ع) سعی در تجلی سیره این امام بزرگوار در متن جامعه داشته باشیم تا با تربیت امثال شهید حججی ها جامعه اسلامی را آماده قیام حضرت مهدی (عج) بکنیم.

وی همچنین در خصوص اعزام طلاب حوزه های علمیه استان افزود: حوزه علمیه در سطح معاونت تبلیغ استان با اسقرار بیش از 150نفر از علما و روحانیون  درسطح  مساجد، مدارس، تکایا و حسینه های استان سعی در  ترویج  فرهنگ و سبک زندگی حسینی در جامعه داشته است.    

         


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.