به گزارش ایرنا حلقه مفقوده بی میلی به کتاب و کتابخوانی را می توان در وادی روزمرگی، فقدان مدیریت زمان و گرایش بیشتر انسان به ادبیات شفاهی و انجام فعالیت های تجربی (و نه علمی و کاربردی) جستجو کرد اما گرانی کتاب را مضاف بر همه آنها باید مورد ارزیابی قرار داد.
برخی از کتاب های کاربردی و نفیس در میان انواع مختلف کتاب ها بیشتر از بقیه مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد اما همین گنجینه های ارزشمند نیز با برخورداری از قیمت فراتر از قدرت خرید مردم در قفسه های کتابخانه ها خاک می خورد تا سرانه مطالعه بیش از پیش کاهش یابد.
سرانه مطالعه نیز در حالی جزو ملاک های توسعه یافتگی به شمار می رود که پایین بودن آن بر میزان عرضه و تقاضای تولیدات فرهنگی مانند کتاب و حتی تعداد نویسندگان و ناشران تاثیر‌گذار است.
پانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب ارومیه که از 28 شهریور سال جاری آغاز شده است و تا سوم مهرماه در مجتمع فرهنگی هنری ارومیه ادامه می یابد، فرصتی برای گفت و گو با ناشران و فعالان عرصه کتاب فراهم کرده است؛ فرصتی که درد دل های ناشران را به پایین بودن قدرت خرید مخاطبان گره می زند.
مهدی صمد زاده، مدیر انتشاراتی قانون یار معتقد است که قدرت خرید مردم پایین تر از نرخ های بالای کتاب هاست و دانشجویان نیز به سختی می توانند کتاب های مورد نیاز خود را خرید کنند.
وی با تاکید بر نقش یارانه ناشران در کاهش قیمت کتاب، ادامه داد: با وجود هزینه های بالا و نبود یارانه دیگر امکان انتشار کتاب با قیمت های پایین تر برای ناشران امکان پذیر نیست.
صمد زاده اظهارکرد: کسانیکه با تیراژ بالا کاغذ می خرند با قیمت بالا به ما می فروشند و ناشران مجبور به خرید از این افراد هستند.
مدیر انتشارات امیرکبیر نیز محدودیت های اقتصادی را عامل اصلی جدایی مردم از کتاب دانست و گفت: قیمت بالای کتاب و درامد پایین مردم هردو دست به دست هم داده و اجازه نمی دهد جوانان و اقشار مختلف کتاب های مورد نیاز خود را خریداری کنند.
علی حسین زاده با اشاره به اینکه فروش چندانی در این نمایشگاه نداشته است، افزود: برخی از عوامل دیگر نیز در بی رغبتی مردم به مطالعه دخیل است اما محدودیت های مالی را باید در اولویت قرار داد.
وی تبلیغات پانزدهمین نمایشگاه سراسری ارومیه را نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: در سطح شهر تبلیغات گسترده ای صورت نگرفته و تبلیغات کمرنگ نیز یکی دیگر از عوامل بی رونقی این نمایشگاه است.
مدیر انتشارات دانش نیز با تاکید بر نقش سرانه درآمد در سرانه مطالعه، گفت: نمایشگاه کتاب فرصتی مناسب برای ارایه کتاب های فاخر است اما باید بستری مناسب برای دسترسی مردم به این کتاب ها فراهم شود.
محمد عزیزی ادامه داد: حمایت دولت از ناشران از طریق اختصاص یارانه، بدون تردید در کاهش قیمت عرضه کتاب موثر خواهد بود و مردم را از این موهبت بهره مند خواهد کرد.
وی افزود: بیشتر مردم به سختی مایحتاج ضروری زندگی خود را فراهم می کنند و توانی برای خرید کتاب ندارند.
به گزارش ایرنا و بر اساس آمار در کشورهایی که هزینه های خرید کتاب بالاست و کتاب‌های برگزیده از طریق رسانه ها به مردم معرفی نمی شود یا بسیار دیرتر در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد، از آمار بالای مطالعه برخوردار نیستند.
8135 / 3072
** گزارش از: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.