به گزارش ایرنا قربانعلی سعادت روز پنجشنبه در دیدار با مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور افزود: روزانه بیش از یکهزار تن شیر خام در این استان تولید می شود و عرضه شیر بهداشتی و با کیفیت هم از نظر حفظ سلامت مصرف کنندگان و هم از نظراقتصادی بسیار حائز اهمیت است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه در 85 درصد از دامداری های سنتی و روستایی شیر دوشی به روش دستی و در محیط باز صورت می گیرد، احتمال نفوذ آلودگی به داخل شیر وجود دارد.
استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر راه اندازی مراکز خرید شیر مجهز و تولید شیر خشک، افزود: صاف سازی، سردسازی و نگهداری موقت و حمل شیر با خرید دو نوبتی از دامداران از جمله راهکارهای پیشگیری از آلو دگی شیر خام و کاهش بار میکروبی آن است.
سعادت بیان کرد: سازمان تعاون روستایی می تواند با استفاده از کمک های فنی و اعتباری دولتی یا تخصیص یارانه هر چه سریع تر نسبت به انجام این کار مبادرت ورزد.
وی خرید تضمینی سیب زمینی از کشاورزان چالدران را ضروری عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی، عمده محصول زراعی قابل کشت در این شهرستان سیب زمینی است.
سعادت اضافه کرد: باید با تسهیل امر خرید تضمینی این محصول توسط تعاون روستایی از رشد منفی جمعیت و افزایش مهاجرت روستاییان این مناطق به شهرها جلوگیری کرد.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مشکلات موجود خرید تضمینی مرغ در سطح استان ادامه داد: مهمترین مزیت قیمت تضمینی، حذف دلالان بیشمار از بازار مرغ و ایجاد تعادل در بازار است.
وی اقدامات سازمان تعاون روستایی و جهاد کشاورزی استان جهت تنظیم بازار میوه شب عید را مطلوب عنوان و اظهار کرد: باید با افزایش کیفیت محصولات تولیدی و سرمایه گذاری لازم در این زمینه همواره در جهت کسب رضایت مردم تلاش کرد.
به گزارش ایرنا در حال حاضر روزانه یکهزار و 100تن شیر خام در استان تولید می شود؛ 85 درصد شیر خام تولیدی استان به شیوه سنتی تولید می‌شود و سهم بخش دامداری صنعتی 15 درصد است.
جمع آوری تک نوبته شیر و عدم برخورداری واحدهای سنتی تولید شیر از تجهیزات سرد کننده و مشکلات اقتصادی از علل بالا بودن بار میکروبی شیر در استان است.
جمع آوری شیر در استان به صورت تک نوبته انجام می شود و بیش از هشت ساعت شیر تولیدی در روستا نگهداری می شود.
7125/3072 ** خبرنگار: طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.