به گزارش ایرنا، تقی کهوریان روز چهارشنبه در نخستین جلسه کارگروه استانی پیش بینی و پیش گیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری، افزود: در این طرح دولت با اعطای تسهیلات بانکی ارزان به پروژه های تولیدی درمناطق روستایی و کم برخورداربه رونق اقتصادی و اشتغال جوانان روستایی کمک می کند.
وی اظها کرد: مهاجرت بی رویه به شهرهای بزرگ معضل جدی مدیریت شهری و کمبود امکانات و نداشتن درآمد پایدار در مناطق روستایی از عمده دلایل مهاجرت به شهرهاست.
وی با بیان اینکه دولت برای مقابله با این پدیده و تثبیت روستایی ها در روستاها به عنوان اصلی ترین کانون های تولیدی، برنامه توسعه روستایی را عملیاتی کرده است، اضافه کرد: با توجه به برنامه های ستاد استانی بازآفرینی بافت های ناکارآمد و حاشیه نشین شهرها در این ستاد برای پیشگیری از گسترش این بافت ها وساماندهی مناطق موجود تدابیری پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: در این راستا هریک از دستگاه های اجرایی استان در راستای وظایف سازمانی خود مسئولیت اجرای برنامه های اقتصادی، اجتماعی و عمرانی را در دستور کار سالانه خود قرار داده اند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: براساس مطالعات دوره ای که تغییرات جمعیتی روستاها را درمقاطع 10 ساله بررسی می کند 560 روستای مهاجرخیز استان شناسایی شده است.
محمودبدلی اعلام کرد: از این 560 روستای مهاجرخیز تعداد 360 روستا به دلیل شرایط نامساعد منطقه و خطر رانش و زلزله و سیل در معرض تهدید قرار دارند.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: اطلاعات روستاهای مهاجرخیز جمع آوری شده که بیکاری، خشکسالی، نداشتن درآمد پایدار، عدم وجود امکانات، جذابیت های زندگی درشهرهای بزرگ و افزایش سطح تحصیلات و تغییر گرایشات و خواسته های جوانان روستایی از جمله دلایل مهاجرت جوانان و خانواده های روستایی به شهرهاست.
سیف الله مطلبی افزود: مسئولان و ستاد استانی بازآفرینی شهری برنامه جامعی شامل ایجاد کمربند شهری، شناسایی و ساماندهی بنگاه های املاک درحاشیه شهرها، جلوگیری از تفکیک زمین ها و برخورد با سودجویان و زمین خواران را در دستور کار شهرداری های استان قرار داده است تا از گسترش محلات و مناطق حاشیه نشین در شهرها جلوگیری شود.
به گزارش ایرنا، در این جلسه مقرر شد کمیته کارشناسی متشکل از نمایندگان و کارشناسان دستگاه های عضواین کارگروه با بررسی اطلاعات جمعیتی روستاها و شناسایی عوامل تشدید کننده مهاجرت، شهرستان ها و روستاهای در معرض تخلیه را شناسایی و برنامه های اجرایی برای تثبیت و بازگشت روستایی ها را اولویت بندی کند.
در راستای هماهنگی های لازم و ایجاد وحدت رویه به منظور اجرایی شدن سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمند سازی بافت های فرسوده و عرصه های ناکارآمد این کارگروه تشکیل شده است.
هدف اصلی از تشکیل این کارگروه تسریع در دستیابی به اهداف، راهبردها، سیاست ها و برنامه های عملیاتی پیش بینی و پیشگیری از گسترش عرصه های ناکارآمد، بررسی و ارزیابی قوانین و مقررات جاری، تعیین وضعیت حقوقی املاک، نگهداری و حفاظت از اراضی تصرفی دولتی و ملی در محدوده ها و محلات است.
8137/3072** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.