محمد فتحی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سه اثر همراه با 47 اثر دیگر از ایران نامزد ثبت جهانی در یونسکو بوده و سهمیه ایران در سال جاری تنها یک اثر است.
وی به علاقمندی و تلاش منطقه آزاد تجاری ماکو در این مسیر اشاره کرد و گفت: اثر تاریخی منظر فرهنگی ماکو(منظرقدیمی ماکو) به احتمال زیاد زودتر از 2 اثر دیگر در فهرست آثار جهانی قرار می گیرد.
وی به آثار ملی این استان نیز اشاره کرد و گفت: خانه بهداشت قدیم ماکو، ساختمان ثبت اسناد ماکو، سه خانه تاریخی ارومیه و حومه، پل های تاریخی، چهار طاق ساسانی، کلیسای هفت وان سلماس، مسجد جامع ارومیه، دژ بسطام، تپه حسنلو، تخت سلیمان تکاب و قره کلیسا از جمله آثار تاریخی این استان بوده که به ثبت ملی رسیده است.
وی به ثبت آثار ناملموس اشاره کرد و گفت: بیش از 25 اثر ناملموس از جمله علم گردانی، سنت ها، مراسم زیارتی قره کلیسا، مراسم زیارتی زرتشتیان در تخت سلیمان تکاب، تکم گردانی، نقل پزی، ریزه کاری و مهارت های تنورسازی از آثار ناملموسی است که در استان به ثبت ملی رسیده است.
به گزارش ایرنا، تپه باستانی حسنلو به همراه مهمترین اثر مکشوفه آن یعنی جام 'زرین حسنلو' با قدمتی بیش از هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح در نقده آذربایجان غربی نمادی از تاریخ کهن ایران اسلامی است که در آستانه ثبت در فهرست آثار جهانی قرار دارد.
تپه حسنلو یکی از مهم ترین محوطه های باستانی خاورمیانه به شمار می رود و آثاری از استقرار دوره های ایلخانی، سلوکی و هخامنشی تا دوره نوسنگی در آن به دست آمده است.
جام طلایی حسنلو مهمترین و منحصر به فردترین اثر کشف شده از این تپه تاریخی است که در موزه ایران باستان نگهداری می شود.
تپه باستانی حسنلو با وسعتی حدود 30 هکتار در هفت کیلومتری شهر نقده و کنار روستای حسنلو قرار دارد و بر اساس داده‌های باستان‌شناسی این تپه در 10 دوره مورد سکونت قرار گرفته و ضخامت لایه‌های هر دوره معلوم است.
دوره دهم که قدیمی‌ترین دوره سکونت حسنلو به حساب می‌آید، مربوط به هزاره ششم تا هزاره سوم قبل از میلاد است و این دوران از دوره ابتدایی سنگی آغاز شده است و تا دوره باستانی، مادها و دوره اسلامی ادامه می‌یابد.
قلعه اوراتوریی بسطام نیز در شهرستان چایپاره یکی از آثار فاخر و برجسته تاریخی آذربایجان غربی بوده و در مسیر جاده قدیم شهرستان خوی به قره ضیاءالدین واقع شده است.
قلعه بسطام در حدود 2 هزار و 800 سال قبل توسط اقوام اوراتوریی ساخته شده و زمانی یکی از استحکامات مهم و نفوذناپذیر اوراتورها بوده است.
این قلعه توسط ویلسرام گلایس آلمانی در حدود 50 سال قبل کشف و به جهانیان معرفی شده است و اکنون بیش از 13 فقره کاوش توسط باستان شناسان کشور ژاپن و آلمان به سرپرستی گروهی از باستان شناسان ایرانی در آن انجام شده و قسمت هایی از این قلعه نیز مرمت شده است.
شهر قدیمی بسطام در سه قسمت ساخته شده که قسمت بالایی ارک شاهی، قسمت میانی معبد و قسمت پایینی قلعه محل اسب سواران و یا سپاهیان بوده است و در خارج از شهر نیز مردم عادی ساکن بوده اند.
منظر فرهنگی ماکو همان منظر قدیمی یا ماکوی قدیم است که با همکاری مشترک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی و سازمان منطقه آزاد ماکو، در راه ثبت جهانی قرار گرفته است.
8135/ 3072
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.