حجت الاسلام ناصر جوانبخت روز سه شنبه در آیین انعقاد تفاهم نامه اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اداره کل ثبت اسناد و املاک استان افزود: 14 هزار رقبه شامل چهار هزار رقبه انتفاعی و 10 هزار رقبه منفعتی فاقد سند مالکیت است که برنامه ریزی های لازم برای سند دار کردن آنها را تمهید کرده ایم.
وی اضافه کرد: با توجه به برنامه زمان بندی شده جهت سند دار کردن موقوفات استان هفت هزار رقبه از موقوفات استان در سال 96 و هفت هزار رقبه نیز تا پایان سال 97 سند دار می شود.
وی با بیان اینکه در اولین گام اسناد مالکیت 30 روستای پر رقبه وقفی در شمال آذربایجان غربی مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: اسناد مالکیت 2 روستا در شهرستان چایپاره، 10 روستا در شهرستان سلماس و 18 روستا در شهرستان خوی که 6 دانگ همه این 30 روستا وقف بود، بررسی شده است.
وی ادامه داد: امروز موارد بسیار زیادی از اموال موقوفه داریم که غصب‌شده یا مخروبه است که این امر مسئولیت سنگینی را بر عهده ما می‌گذارد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: پرداختن صرف به بعد اقتصادی وقف و غفلت از آثار معنوی و فرهنگی آن نوعی جفا به این امر بسیار ارزشمند است.
وی اضافه کرد: با توجه به تفاهم نامه اداره کل اوقاف و امور خیریه و اداره کل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی رفع موانع و مشکلات موجود در مسیر فرآیند سنددار کردن موقوفات استان و ارائه تدابیر و راهکارهای مناسب جهت سند دار کردن رقبات پر در آمد استان از برکات این تفاهم نامه است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: نزدیک به 2 هزار رقبه از موقوفات استان در سال 95 سند دار شد.
وی بیان کرد: این اسناد مالکیت به نام بقاع متبرکه، موقوفات، مساجد و حسینیه ‌ها در سطح استان اخذ شده است.
حجت الاسلام جوانبخت افزود: یکی از محورهای اساسی ترویج فرهنگ وقف افزایش بهره‌وری موقوفات و استفاده از همه‌ ظرفیت‌ها در جهت ثبت حقوق موقوفات، احیا و شناسنامه‌دار‌کردن آن‌ها است.
امیر جوان کیا مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی نیز در این آیین گفت: هر‌چه در‌ جهت تثبیت حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی حرکت کنیم، نظم جامعه بیشتر و حقوق مردم بهتر حفظ می شود.
وی اظهار کرد: یکی از مصادیق بارز اشخاص حقوقی، اداره کل اوقاف است که تمام توان خود را به کار می بندیم تا تمامی موقوفات احیا، حفظ و شناسایی شود و تلاش می کنیم مالکیت اوقاف را بر این اموال تثبیت کنیم.
وی با بیان این‌که اقدامات ارزشمندی در این زمینه انجام شده است، افزود: یکی از راه‌های ترویج این امر بسیار ارزشمند، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است که بخشی از آن در حفظ و صیانت از موقوفات می باشد .
به گزارش ایرنا، در آیین انعقاد این تفاهم مقرر شد مدیران کل و کارشناسان تخصصی هر 2 دستگاه با حضور در شهرستان های استان نسبت به رسیدگی و رفع موانع مشکلات موجود در فرایند اخذ سند برای رقبات و موقوفات استان ، بررسی های تخصصی انجام داده و راهکار و تدابیر لازم ارائه کنند.
6 هزار موقوفه در آذربایجان غربی وجود دارد.
8137/2093 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.