معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی از فعالیت 200 کارگاه متمرکز و غیر متمرکز قالیبافی فعالیت در استان خبر داد.

به گزارش اسنا منطقه آذربایجان غربی، محمد دهقان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 200 کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز قالیبافی در استان آذربایجان‌غربی فعال هستندگفت: از این تعداد پنج کارگاه متمرکز، 47 تعاونی تولیدی، 15 اتحادیه صنفی قالیبافی و یک دانشگاه در حوزه فرش دستباف هستند.

وی با اشاره به عملکرد سال 95 معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، در حوزه فرش اظهارکرد: هم‌اینک در آذربایجان غربی برابر آمار موجود و بررسی های انجام یافته، سالانه 289 هزار متر مربع انواع فرش‌های دستباف در سبکهای قبا، ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط 72 هزار بافنده در ابعاد، نقوش و رنگ آمیزیهای متنوع تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین براساس آمار و اطلاعات موجود در سطح استان هم‌اکنون تعداد 72 هزار و 321 نفر بافنده دائمی در سطح آذربایجان‌غربی به بافت فرش اشتغال داشته است که مجموع تولید سالیانه آنها حدود 289 هزار مترمربع برآورد شده و بنابراین با احتساب قیمت متوسط هر فرش 20 میلیون ریال، ارزش تولیدات این حوزه در سال 94 به پنج هزار و 800 میلیارد ریال بالغ می‌شود.

وی با اشاره به تسهیلات بانکی اعطائی به قالیبافان افزود: در سال 94 تعداد هفت کارگاه قالیبافی به مبلغ هشت هزار و 400 میلیون ریال به صندوق کار آفرینی امید معرفی شد که از این تعداد دو کارگاه به مبلغ 3500 میلیون ریال موفق به جذب تسهیلات شده‌اند.

دهقان بیان کرد: در سال گذشته نیز تعداد پنج کارگاه قالیبافی به مبلغ دو هزار و 500 میلیون ریال به صندوق کار آفرینی امید معرفی شد که در حال کارسازی است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: در سال 95 تعداد 36 نفر قالیباف خانگی به بانک به مبلغ یک هزار و 750 میلیون ریال برای بهره‌مندی از تسهیلات مشاغل خانگی معرفی شدند که از این تعداد 22 نفر به مبلغ یک هزار و 50 میلیون ریال موفق به جذب تسهیلات شدند.

وی با بیان اینکه به منظور ارتقاء منزلت و پشتیبانی و حمایت از تولیدکنندگان فرش و در اجرای قانون جدید بیمه قالیبافی تا کنون تعداد 26 هزار و 895 نفر بافنده فرش دستباف به شعبات اداره کل تأمین اجتماعی استان به منظور بهره مندی از بیمه قالیبافی معرفی شدند اظهار کرد: از این تعداد 25 هزار و 172 نفر موفق به عقد قرارداد شده بودند.

دهقان تصریح کرد: در این رابطه با توجه به اجرای طرح کاهش تعداد قالیبافان از نیمه دوم سال 93، تعداد قالیبافان بهره‌مند از بیمه در پایان سال 93 به تعداد 21 هزار و 334 نفر رسید.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.