به گزارش ایرنا اسمعیل کریم زاده روز چهارشنبه در دومین جشنواره بیدمشک آذربایجان غربی که در ارومیه برگزار شد، افزود: از این میزان تولید نیز حدود 210 تن در داخل استان مصرف شده و مابقی در سایر مناطق کشور عرضه می شود.
وی با اشاره به اینکه عرق و نقل بیدمشک از محصولات برندسازی شده این استان به شمار می رود، افزود: وجود کارگاه های عرق گیری در این استان ظرفیت ویژه ای است که می توان در زمینه تولید و عرضه عرق بیدمشک و ایجاد اشتغال در سطح وسیع از آن بهره برد.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این استان با برخورداری از 14 کارگاه عرق گیری فعال در زمینه بیدمشک و گیاهان دارویی برای 388 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده است.
فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی نیز گفت: ارومیه قطب کشاورزی و گیاهان دارویی است و برگزاری این جشنواره ها برای محصولات کشاورزی می تواند اقدام موثری برای رونق بخشی به کشاورزی آذربایجان غربی باشد.
سدار عابدین خرم ادامه داد: سپاه شهدای آذربایجان غربی آمادگی دارد تا از ظرفیت تولیدی و اشتغال‌زایی استان در زمینه اعتباری، پشتیبانی و امکانات حمایت کند.
وی با تاکید بر اینکه مشکلات واحدهای تولیدی استان در بیشتر موارد ناشی از فقدان تخصص است، گفت: حمایت نکردن از متخصصان کشاورزی باعث شده است تا مشکلاتی در بخش تولید و عرضه از جمله بسته‌بندی، برگشت سرمایه و بازاریابی به وجود بیاید.
وی با اشاره به اینکه تخصص و مطالعه مقدمه هر کاری است، گفت: با همکاری فعالان بخش کشاورزی باید زمینه تولید و صادرات روزافزون این بخش فراهم شود.
به گزارش ایرنا نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان دارد که به صورت تجارت چمدانی صادر می شود.
عرق بیدمشک دارای خواص درمانی زیادی از قبیل تنظیم کننده ضربان قلب، مقوی قلب و معده، نشاط آور و تقویت کننده اعصاب است و خوردن خالی و بدون شکر تاثیر چندانی بر افزایش فشار خون ندارد ولی شربت آن برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، توصیه نمی شود.
با توجه به استعداد و ظرفیت های آذربایجان غربی به توسعه اراضی زیر کشت این محصول می توان افق های روشنی را در زمینه تولید، اشتغالزایی و توسعه سرمایه گذاری و صادرات محصولات استحصال شده از این بخش برای آینده استان ترسیم کرد.
آذربایجان غربی استانی با 700 هزار هکتار اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی است که سالانه 6.2 میلیون تن انواع محصولات از اراضی این استان تولید می شود.
این استان دارای 120 هزار هکتار انواع باغ های میوه است و بقیه اراضی استان به کشت آبی و دیم انواع محصولات زراعی اختصاص دارد؛ گندم، چغندر قند، سیب و انگور از جمله مهمترین محصولات کشت شده در استان به شمار می رود.
8135/ 3072 ** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.