مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: برای حفظ محیط زیست باید به سمت اقتصاد سبز حرکت کنیم.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی پرویز آراسته بعداز ظهر امروز در اولین رویداد شتاب آذربایجان غربی که در سالن همایش های موزه تاریخ طبیعی ارومیه برگزار شد حرکت به سمت اقتصاد سبز را از راهکارهای اساسی برای حفظ محیط زیست عنوان کرد و گفت: با توسعه مشاغل سبز،و کاهش استفاده از منابع طبیعی علاوه بر حفاظت از منابع طبیعی ،شاهد رشد اقتصادسبز نیز خواهیم بود.

وی ادامه داد: امید است بزودی شاهد معرفی کارخانجات و هتل های سبز در استان، به عنوان محل هایی عاری از تولید آلودگی هم برای هوا و هم محیط زیست باشیم.

آراسته با بیان اینکه انجام هر فعالیتی اثرگذار در محیط زیست طبیعی است گفت: فعالیتهای انسانی و اقتصادی در استان از طریق استفاده از مواد خام یا تخلیه پس ماند آن برروی منابع طبیعی اثرنا مطلوبی می گذارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه باید توسعه اقتصادی و هم توسعه پایدار مکمل هم باشند افزود: هر فعالیتی که توسعه اقتصادی بدون در نظر گرفتن توسعه پایدار انجام شود بی شک محکوم به شکست خواهد بود.

وی نبود اشتغال و فقر را از جمله مخربان محیط زیست عنوان کرد و گفت:وجود فقر در جامعه و عدم آگاهی از استفاده درست از منابع طبیعی، باعث تخریب محیط زیست خواهد شد.

آراسته با ضابراز تاسف از اینکه منابع طبیعی اعم از آب،خاک،جنگل و دیگر منابع ما تحت فشار استفاده بی رویه قرار دارند تصریح کرد: خشکی دریاچه ارومیه نمونه بارز فشار ما به محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال 92 برای بازگرداندن این نعمت خدادادی به استان گفت: هرساله دریاچه ارومیه 35 سانتی متر از آب خود را ازدست می داد که با آغاز کار احیای دریاچه تاکنون در وضع مطلوبی است و نسبت به سال 92، 80 سانتی متر آب دریاچه بالا آمده است.

وی ادامه داد:در سال 92،میزان آب دریاچه ارومیه 500 میلیون مترمکعب بوده که خوشبختانه این میزان به 2 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب رسیده است که امید است در 10 سال آینده به سمت تراز اکولوژیکی 1274 پیش رفته و دریاچه احیاشود.

آراسته باابراز امیدواری از کمک ایده ها برای حل چالش های موجود در محیط زیست استان گفت:استفاده از ایده ها در قالب پروژه های اجرایی گامی بزرگ در جلوگیری از تخریب محیط زیست خواهد بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سالهای اخیر مدیریت خوبی در حوزه های آب،خاک و غیره نداشتیم خاطر نشان کرد: باید از طریق کنترل آلودگی ها و پس اب های کارخانجات،رودخانه ها و آبهای زیر زمینی را از خطر آلودگی نجات دهیم.

آراسته با بیان اینکه روزانه 500 تن زباله از منازل در ارومیه جمع اوری و دفن می شود افزود: با افزایش زباله ها دیگر منابع مالی ساززمان نیز جوابگوی تهیه مواد اولیه برای تولید محصول از پس ماند زباله ها نخواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به در خطر بودن تنوع زیستی و در آستانه انقراض بودن برخی گونه ها در استان گفت: امید است از طریق این رویداد شتاب در استان از نظر علمی و از راه توسعه افکار عمومی در استفاده درست از منابع طبیعی  کار ساز بوده و شاهد توسعه پایدار باشیم.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.