به گزارش ایرنا قربانعلی سعادت روز یکشنبه در همایش ویژه روز درختکاری و هفته منابع طبیعی در ارومیه افزود: این تعداد از جمعیت استان های مجاور دریاچه ارومیه در حلقه نخست تاثیرپذیری از خشکی دریاچه ارومیه و ریزگردهای نمکی حاصل از آن قرار داشتند.
وی با تاکید بر اینکه روند خشکی دریاچه ارومیه متوقف شده و دوره تثبیت آب آن در حال گذر است، ادامه داد: با اجرای کامل طرح های انتقال آب حوضه به حوضه تا هفت سال آینده، احیای این دریاچه محقق می شود.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل تحقق طرح های احیای دریاچه ارومیه، همراهی مردم و بهره برداران حوزه های کشاورزی در استان است و باید در این خصوص یک عزم و اهتمام مردمی ایجاد شود.
وی با اشاره به وجود دهها هزار حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان غربی ادامه داد: طبق برنامه هر سال باید سه هزار حلقه چاه غیرمجاز در این استان مسدود شود ولی امسال به نصف این تعداد نیز نرسیده است و این امر می تواند مشکلات جدی در منابع آبی استان ایجاد کند.
استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه قرار نیست تا باغی از آبیاری بهینه محروم شود، گفت: برخی افراد در مقابل اجرای طرح انسداد چاه ها مقاومت نشان می دهند، در حالی که می توان با اجرای طرح های آبیاری نوین در کنار کاهش مصرف آب، راندمان کشاورزی را نیز بهبود بخشید.
سعادت افزود: البته برخی از کشاورزان نیز به صورت داوطلبانه چاه های کشاورزی خود را مسدود کرده اند که انتظار داریم این فرهنگ در بخش کشاورزی استان بیشتر تسری یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این همایش با اشاره به اینکه 2 میلیون و 700 هزار هکتار از مساحت سه میلیون و 700 هزار هکتاری استان را عرصه های ملی تشکیل داده است، اضافه کرد: این میزان مرتع و جنگل ثروت قابل توجهی است که باید در نگهداری و تقویت آن کوشا باشیم.
اسمعیل کریم زاده، اظهار کرد: در حال حاضر با تغذیه حدود هفت میلیون واحد دامی در آذربایجان غربی از این مراتع، بیش از 62 هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می شود که این امر نشان دهنده جایگاه عرصه های ملی در چرخه تولید استانی است.
رحمان وهاب زاده، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز در این همایش با ارائه گزارشی از موفقیت های این نهاد در حراست از منابع طبیعی استان ادامه داد: کسب رتبه نخست در حراست از عرصه های ملی و پیشگیری از آتش سوزی این عرصه ها، اخذ سند برای 87 درصد منابع طبیعی، کاشت 481 هکتار جنگل و اجرای نهال کاری در هزار و 800 هکتار از زمین های حاشیه دریاچه ارومیه از جمله این موفقیت ها به شمار می رود.
وی گفت: با تلاش مدیران و کارکنان منابع طبیعی استان، این نهاد توانست عنوان موفق ترین دستگاه اجرایی در اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه را نیز به دست آورد.
به گزارش ایرنا استاندار آذربایجان غربی در پایان این همایش به مناسبت روز درختکاری یک اصله نهال در محوطه ساختمان جهاد کشاورزی استان غرس کرد.
همچنین در این همایش از بهره برداران نمونه استانی قدردانی شد.
آذربایجان غربی بیش از 2 میلیون و 700 هزار هکتار عرصه ملی دارد که از این میزان 101 هزار هکتار جنگل است.
2093/3072 ** خبرنگار: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.