معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: کرونا 40 درصد درآمدهای بخش میراث فرهنگی کشور را کاهش داده است.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ۴۰ درصد درآمد حاصل در این حوزه طی ماه‌های اسفند، فرودین و اردیبهشت به دست می‌آید که با توجه به شیوع کرونا در این سه ماه هیچ گونه درآمدی از محل فروش بلیط در موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی حاصل نشد.

به گزارش جماران، محمدحسن طالبیان در بازدید از پروژه‌های مرمتی و احداثی حوزه میراث فرهنگی خوی با بیان اینکه کرونا 40 درصد درآمدهای بخش میراث فرهنگی کشور را کاهش داده است، گفت: پیش‌بینی‌ وزارتخانه در حوزه میراث فرهنگی طی سال گذشته درآمدزایی در حدود یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بود که حدود ۷۰۰ میلیارد ریال آن به دلیل شیوع بیماری کرونا از دست رفت.

وی با بیان اینکه جبران این میزان خسارت غیر ممکن است، اضافه کرد: شیوع کرونا شرایطی را فراهم کرد که موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی با فعالیت در فضای مجازی به مردم معرفی شدند و تفاهم‌نامه‌های مختلفی با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات به امضا رسید.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به طرح‌های مرمتی در دست اجرای این وزارتخانه بیان کرد: برخی طرح‌های مرمتی بزرگ مانند تخت جمشید و میدان نقش جهان که به دلیل حضور مردم امکان مرمت آنها در روزهای عادی وجود نداشت، در دوران شیوع کرونا به پایان رسید.

وی با اشاره به ضرورت مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح‌های حوزه میراث فرهنگی بیان کرد: در سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ طرح مرمتی با مشارکت بخش خصوصی در سطح کشور انجام و به برخی از این طرح‌ها تسهیلاتی نیز پرداخت شد.

طالبیان اظهار کرد: طی سال گذشته پیشرفت خوبی در راستای توسعه حوزه میراث فرهنگی داشتیم به طوری که به طور میانگین در سال گذشته طی هر هفته یک موزه در کشور افتتاح شد.

وی با اشاره به طرح های مرمتی در آذربایجان‌غربی گفت: یکی از طرح‌های مهم در خوی مربوط به مجتمع فرهنگی، گردشگری شمس تبریزی است و برای ساخت این مجتمع چندین قطعه زمین تملک شده‌ که تملک این زمین‌ها کار آسانی نبوده و طرح خوبی نیز از سوی معمار این مجتمع برای ساخت مجموعه ارائه شده‌است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: مجتمع فرهنگی ‌گردشگری شمس تبریزی یک پروژه جهانی است که به دلیل هم‌مرزی آذربایجان‌غربی با کشورهای خارجی و جایگاه هنری و فرهنگی شمس سالانه زائران بسیاری به این شهر سفر خواهند کرد.

طالبیان ضمن درخواست از مسوولان برای همکاری در احداث این پروژه جهانی اضافه کرد: حداکثر تلاش وزارت میراث فرهنگی این است که حداقل تا پایان دولت بتواند فاز نخست این مجتمع را به بهره‌برداری برساند که این کار نیز مستلزم تخصیص اعتبارات ۲۰ میلیارد تومانی مصوب سفر رییس جمهوری به صورت یک‌جاست.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روز سه‌شنبه با سفر به آذربایجان‌غربی از آثار تاریخی و در حال مرمت استان بازدید و از نزدیک روند آنها را بررسی کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.