غلامرضا عبده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درپی دریافت گزارش‌های مردمی از سوی جوامع محلی و تعامل و همکاری اطلاعاتی با همیاران میراث فرهنگی این شهرستان، پس از اشرافیت و رصد اطلاعاتی، اقدامات لازم برای شناسایی و رصد یک شبکه از حفاران غیرمجاز در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: با بررسی‌های بیشتر موضوع مشخص شد، اعضای این شبکه در یکی از منازل متروکه واقع در روستای «سنجاق» از توابع مهاباد به صورت مخفیانه اقدام به حفاری غیرمجاز جهت کشف اشیای تاریخی می‌کنند.

وی اضافه کرد: نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی مهاباد با هماهنگی صورت گرفته با فرماندهی پاسگاه انتظامی آختاچی غربی (برهان) و کسب دستور مقام قضایی این شهرستان، عوامل این شبکه را طی یک عملیات هوشمندانه پلیسی در محل حفاری دستگیر کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد اظهار داشت: در این عملیات موفقیت‌آمیز، ۶ نفر از اعضای این شبکه دستگیر و یک دستگاه خودرو پیکان به همراه آلات و ادوات حفاری از قبیل بیل، کلنگ، تیشه و پتک ضبط و جهت سیر مراحل قانونی و قضایی تحویل پلیس آگاهی نیروی انتظامی شد.

«عبده»، ضمن قدردانی از همکاری‌ موثر عوامل انتظامی این شهرستان در این عملیات بیان کرد: حمایت‌های دادستان، فرماندهی انتظامی، عوامل پاسگاه انتظامی آختاچی غربی (برهان)، همیاران و جوامع محلی دخیل در این عملیات موجب شد تا متهمان قبل از آسیب‌رساندن به میراث فرهنگی دستگیر شوند.

به استناد ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی، ممنوع بوده و متخلفان به حبس از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شوند.

مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد؛ سد مهاباد، غار سهولان، تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده کنته و مسجد جامع از مهم‌ترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است. 

این شهرستان با ۲۴۱ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.