فاروق سخنور روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شکارچیان متخلف به قصد صید ماهی در تالاب بین‌المللی این مقدار تور ماهیگیری را در تالاب پهن کرده بودند که با ضبط آن ۱۲ قطعه ماهی کپور صیدشده نیز کشف شد.

وی ادامه داد: همچنین در این رابطه ۲ حلقه تیوب و یک بال کشیم گردن سیاه نیز توسط یگان حفاظت کشف شد.

وی با اشاره به اینکه شکارچیان به دلیل وضعیت خوب تالاب در صدد هستند تا به صورت شبانه به صید ماهی و شکار پرندگان و گونه‌های با ارزش این تالاب بین‌المللی اقدام کنند، اضافه کرد: با هر گونه دستکاری در محیط طبیعی و صید و شکار در این منطقه به صورت جدی برخورد می‌شود.

«سخنور» با اشاره به اینکه آب تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد هم‌اکنون برای دومین سال پیاپی سرریز شده است. اضافه کرد: آب این تالاب از رودخانه مهاباد، چشمه روستای «قره‌داغ» و زهکش‌های اطراف این تالاب تامین می‌شود و امسال با توجه به لایروبی زهکش‌ها و بارش خوب زمستانی، سرعت ورود آب قابل توجه است.

وی در خصوص شمار پرندگان در حال زیست در این تالاب نیز اظهار داشت: همزمان با آغاز کوچ بهاره پرندگان در مناطق جنوبی و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، دسته‌های چندهزارتایی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی وارد تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد شده‌اند و هم‌اکنون بیش از ۲۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در آن حضور دارند.

رییس اداره حقاطت محیط زیست مهاباد اضافه کرد: این پرندگان شامل غاز خاکستری، اردک‌ تاج‌دار، اردک سرحنایی، اردک سرسفید و اردک بلوطی چنگر، کشیم، فلامینگو، خروس‌کولی سینه‌سیاه و دم‌سفید هستند.

به گزارش ایرنا تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

براساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شدهاند که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

از گونه‌های مهم پرندگان این تالاب می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.

در مهاباد علاوه‌ بر تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌ دایمی حسن‌خان و تالاب‌های فصلی گروس، داشخانه و قره‌قشلاق نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.