حکایت مقابله با گسترش ویروس کرونا در روستای «بصری» یکی از روستاهای تابع مهاباد که از دهه ۵۰ تاکنون به عنوان مکانی برای نگهداری بیماران جذامی تعیین شده، با دیگر مناطق جهان کمی متفاوت‌تر است.

اهالی این روستا که در محور بوکان به مهاباد و جاده موسوم به «برهان» قرار دارد، با وسواس بیشتری به کرونا نگاه می‌کنند و نگرانی آنان فراتر از یک بیماری همه‌گیر است.

دور شدن از جامعه، روی آوردن به تنهایی در زندگی و سپری شدن شب و روزهای تکراری با کورسوی امیدی که شاید انتهایش ناامیدی باشد، باعث شده است تا بیماران جذامی، ناخوشی فراق و تنهایی را بیشتر از دردهای تن و چهره احساس کنند.

یادگاران جذامی مهاباد در حالی در چنین شرایط سختی بسر می‌برند که ویروس کرونا نیز از راه رسیده و دردی دیگر بر آمال اهالی این روستا افزوده و نگرانی‌های مردم این دیار را در این روزها بیشتر و بیشتر کرده است.

ضدعفونی و گندزادیی روستای «بصری»

دهیار روستای «بصری» مهاباد می‌گوید: پس از شیوع ویروس کرونا در این منطقه، طی چند نوبت معابر و کوچه‌های این روستا با همکاری اهالی روستا گندزدایی و ضدعفونی شده و ورود و خروجی روستا به شدت کنترل می‌شود.

کریم محمدی افزود: خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از بیماری کرونا در این روستا مشاهد نشده و پایش اهالی روستا با استفاده از سامانه ۴۰۳۰ بهداشت و درمان مهاباد صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: اهالی این روستا نیز مانند سایر شهروندان به اقلام بهداشتی نظیر ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی کننده نیاز دارند اما تاکنون خیران شهرستان در این زمینه اقدامی انجام نداده‌اند.

وی اظهار داشت: یکی از رنج‌های دیگر مردم روستای «بصری»، کم شدن کمک‌های مردمی به اهالی این روستا پس از شیوع کروناست چون بیشتر اهالی این روستا هیچ درآمدی ندارند و چرخ زندگی آنان با کمک‌های مردمی و خیران می‌چرخد.

«محمدی» گفت: هم‌اکنون اهالی روستا علاوه به بسته معیشتی، به اقلام بهداشتی مانند ماسک و محلول ضدعفونی نیز نیاز دارند که خیران نباید در این روزهای سخت اهالی روستای «بصری» را فراموش کنند.

وی از خیران این شهرستان خواست در این روزهای سخت هرچه در توان دارند برای کمک به بیماران جذامی روستای «بصری» دریغ نکنند و اهالی این روستا را با جذام و کرونا تنها نگذارند.

دهیاری روستای «بصری» در خصوص جمعیت ساکن در این روستا نیز گفت: هم‌اکنون در این روستا ۲۴ خانوار با ۷۵ نفر جمعیت ساکن بوده که تعدادی از خانواده‌ها دارای اعضای با بیماری بهبودیافته جذام هستند.

غربالگری تلفنی اهالی روستای «بصری» مهاباد

مسوول واحد بیماری‌های مرکز بهداشت مهاباد گفت: در قالب طرح سراسری غربالگری تلفنی مقابله با ویروس کرونا اهالی روستای «بصری» و تمامی روستاهای این شهرستان، توسط بهورزان شاغل در خانه‌های بهداشت روستایی صورت گرفته است.

امیر پارسا افزود: «بصری» یکی از روستاهای اقماری روستای «قره‌بلاغ» از توابع این شهرستان بوده و مرکز بهداشت علاوه بر این طرح غربالگری، به صورت ماهیانه این یادگاران جذامی را مورد معاینه قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: در این غربالگری افراد بسته به علایم بیماری راهنمایی شده و اگر کسی مشکوک باشد به مراکز بهداشتی و درمانی ارجاع داده می‌شود، که تاکنون تعدادی از اهالی روستاهای این شهرستان برای ازریابی بیشتر و تکمیل مراحل درمانی به مراکز درمانی معرفی شده‌اند.

وی از شهروندان خواست که اطلاعات مربوط بیماری کرونا را در سامانه salamat.gov.ir با وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد ثبت کنند و در غیراین صورت، مراقبان سلامت باید به محل سکونت افراد باقی‌مانده مراجعه کرده و با نشان دادن کارت شناسایی، آنان را از لحاظ بیماری کرونا غربالگری کنند. 

کمک نهادهای حمایتی از بیماران جذامی اندک است 

خزانه‌دار انجمن حمایت از بیماران جذامی مهاباد می‌گوید: کمک نهادهای حمایتی از بیماران جذامی اندک و این بیماران به حمایت بیشتر مردم و مسوولان برای ادامه زندگی خود نیاز دارند.

ابراهیم نانوازاده اظهار داشت: در سال‌های قبل برای کمک به وضعیت معیشت و درمان این بیماران، یک درمانگاه در مهاباد ساخته شده و قسمتی از هزینه‌های درمانی و حقوق پرستاران این بیماران از این راه تامین می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه درآمد این درمانگاه نمی‌تواند جوابگوی تمامی نیازهای بیماران باشد، آنان همواره برای اعزام و درمان بیماران با مشکل مالی مواجه هستند.

وی اضافه کرد: خیران این شهرستان باید به وضعیت خاص و متفاوت بیماران جذامی توجه داشته باشند و در این شرایط خاص که به خاطر شیوع بیماری کرونا در کشور ایجاد شده، این بیماران را تنها نگذارند.

وی گفت: انجمن حمایت از بیماران جذامی مهاباد به عنوان نخستین انجمن حمایت از بیماران جذامی کشور در سال ۱۳۵۵ در این شهرستان تاسیس شد و پس از انجمن حمایت از بیماران تهران در سال ۱۳۶۲، انجمن مهاباد نیز به یکی از شعب این انجمن تبدیل شد.

بانک اطلاعاتی شناسایی خانوارهای نیازمند در مهاباد راه‌اندازی شد

دبیر ستاد همیاری مردمی مهاباد اظهار داشت: همزمان با شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت و تعطیلی کسب‌وکارهای مختلف، اقشار زیادی از مردم تحت تاثیر این امر واقع شده و نیاز است در این برهه کمک‌های مردمی به صورت عادلانه در بین آنها تقسیم شود.

حامد هدایت‌فر با بیان اینکه خیّران مهابادی تاکنون مشارکت بسیار خوبی برای حمایت از نیازمندان داشته‌اند، ادامه داد: این کمک‌ها به دلیل نبود یک بانک اطلاعاتی مشخص و بدون کسب اطلاعات دقیق وضعیت خانواده‌ها ممکن است به برخی نیازمندان واقعی هم نرسد که بر این اساس تصمیم گرفته شده است یک بانک اطلاعاتی شامل اطلاعات خانوارهای نیازمند در قالب یک سرور راه‌اندازی شود.

وی اضافه کرد: این بانک اطلاعاتی با همکاری نهادهای دولتی از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره)، اداره بهزیستی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای شناسایی افرادی که در وضعیت موجود، درآمدهای روزانه خود را از دست داده و اکنون نیازمند رسیدن کمک و شارژ مالی هستند، تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار خانوار این شهرستان مستحق دریافت کمک‌های مردمی هستند، ادامه داد: برای همکاری و پرداخت اقلام خوراکی و حمایت مالی به کسانی‌که درخواست کمک می‌کنند، تحقیقات لازم انجام و در صورت مستحق بودن به آنها کمک خواهد شد.

به گزارش ایرنا، جذام، خوره یا هانسن یک بیماری مزمن و سیستمیک است که بسیاری از قسمت‌های بدن را درگیر می‌کند و جزو بیماری‌های عفونی دسته‌بندی می‌شود که از طریق پوست یا مجاری تنفسی منتقل شده و بیشترین تاثیر خود را در پوست و اعصاب محیطی بروز می‌دهد.

سابقه بیماری جذام در جوامع انسانی به بیش از ۶ هزار سال پیش برمی‌گردد اما اینک در قرن ۲۱ هنوز زخم‌هایی است که جان و روح بیماران مبتلا را آزار می‌دهد و جذام بیشتر به عنوان بیماری فقیرانه معروف شده و در کشورهای مختلفی از جمله هند، بنگلادش، اندونزی، میانمار و نیجریه بیشتر از سایر نقاط دنیا دیده می‌شود.

در ایران نیز در مناطق شمال‌شرق، شمال‌غرب، غرب و جنوب ‌غرب کشور هنوز هم شماری از این بیماران زندگی می‌کنند که می‌توان به اسکان آنان در حاشیه شهر مشهد، آسایشگاه «بابا باغی» تبریز، در بخش‌هایی از شهر ایلام و در روستاهای اطراف شهر مهاباد و سردشت در آذربایجان‌غربی اشاره کرد.

در شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌غربی در مجموع ۱۱۳ بیمار جذامی زندگی می‌کنند که ۱۲ نفر آنها همراه خانواده در روستای «بصری» مهاباد ساکن هستند.

روستای «بصری» یکی از روستاهای توابع مهاباد است که در دهه ۳۰ شمسی مسوولان بهداری آن زمان به کمک پزشکان خارجی، آن را به عنوان یک محل اسکان مرکزی برای ریشه‌کن‌ کردن بیماری مالاریا ساختند که پس از ریشه‌کن ‌شدن مالاریا در دهه ۵۰، با کمک دولت‌ مرکزی، بیماران مبتلا به جذام از سطح شهر جمع‌آوری شدند و به این روستا انتقال یافتند.

روستای «بصری» با ۷۵ نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری شرق مهاباد و در مسیر جاده مهاباد- بوکان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.