محمدمهدی شهریاری روز پنج‌شنبه در جلسه شورای مدیریت بحران آذربایجان‌غربی که در فرمانداری خوی برگزار شد، افزود: موظف هستیم تا آخرین مرحله بازسازی و امدادرسانی با تلاش جهادی در کنار مردم باشیم.

وی با تاکید بر اینکه بازسازی مدارس تخریبی باید در اولویت باشد، اضافه کرد: بنیاد مسکن و راهداری در راستای تامین ماشین آلات لازم جهت آواربرداری در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنند.

وی اظهار کرد: علاوه بر آن، مسوولان مربوطه در راستای تامین دام تلف شده به خانوارهای خسارت‌دیده نیز باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

استاندار آذربایجان‌غربی با قدردانی از تلاش نیروهای نظامی و انتظامی در تامین امنیت و همکاری برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان از همراهی رسانه‌ها در پوشش خبری تلاش‌های صورت‌گرفته تجلیل کرد و افزود: بد اخلاقی برخی افراد در فضای مجازی که عادت به سیاه‌نمایی دارند، نباید مانع تلاش جهادی دستگاه‌های خدمات‌رسان باشد.

شهریاری بر توزیع بیشتر لوازم بهداشتی در مناطق زلزله‌زده، ضدعفونی‌کردن منازل روستایی جهت پیشگیری از بیماری‌های مسری، مستندسازی اقدامات، تامین مکان لازم برای نگهداری دام‌های زنده، توزیع گسترده غذای گرم بین زلزله‌زدگان و پرداخت کمک‌های معیشتی و بلاعوض تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه تمام اماکن روستایی در ۲۰ کیلومتر مرز از محل فروش سوخت بیمه شده، افزود: با پیگیری‌های انجام شده  تا پیش از پایان سال خسارت منازل آسیب‌دیده پرداخت می‌شود.

به گزارش ایرنا، روز یکشنبه - چهارم اسفندماه - ابتدا منطقه «قطور» و سپس «زرآباد» خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.
امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه «قطور» شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر «زرآباد» را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت‌ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.
زلزله دوم در «زرآباد» تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز «دوشنبه» موکول شود که منتاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند.
اما امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری رفع کردند و بسیاری از افراد مطلع اکنون بر این عقیده هستند که دست‌اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.