خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: سکینه اسمی – تنها پنج روز به آغاز حساس‌ترین رقابت انتخاباتی یعنی مجلس یازدهم زمان باقی مانده اما از همان ابتدای آغاز زمان تبلیغات رسمی چهره شهرهای استان با نصب پوستر، بنر، توزیع اقلام مختلف تبلیغاتی دگرگون شده است ونامزدها و طرفدارانشان از هر ترفندی برای کسب آرا مردمی استفاده می‌کنند.

هر چند امسال تبلیغات انتخابات از ماه‌ها قبل در فضای مجاز آغاز شده اما این روزها بر تب آن هر لحظه افزوده می‌شود، نگاهی به فضای محیطی شهرها نشان می‌دهد از همان دقایق ابتدایی با نصب پوستر و عکس‌های کاندیداها و زیرپا گذاشتن قانون به همراه کثیف کردن چهره‌ها آن هم در آستانه آغاز سال جدید و ماه‌های استقبال از میهمانان نورزی کاندیداهای فعلی نمره قابل قبولی از مردم کسب نکرده اند اما همین بداخلاقی انتخاباتی در فضای مجازی نیز به اوج رسیده است.

هم اکنون رصد فضای مجازی در تمام شهرها نشان می‌دهد این دوره با شکل جدیدی از تبلیغات مواجه هستیم کاندیداهای انتخاباتی به جای ارائه برنامه بیشترین انرژی خود را صرف تخریب رقبای انتخاباتی خود کرده اند و طرفدارانشان هر لحظه با تشکیل گروه‌های جدید تلاش دارند گوی سبقت را از دیگری بربایند.

همانند دوره قبل اقبال عمومی در فضای مجازی بیشتر به سمت تلگرام و اینستاگرام کشیده شده و این فضاها پر است از تبلیغات و وعده‌های رنگارنگ نامزدهای انتخاباتی اما آنچه بیش از همه چیز جلب توجه می‌کند تخریب و استفاده از روش‌هایی که صدا مسئولان برگزاری انتخابات در این دوره را در آورده و فرماندار ارومیه در توییتی از بداخلاقی و عدم رعایت قانون از سوی کاندیداها گلایه مند است.

روستاهای آذربایجان غربی هم حال و هوای انتخاباتی گرفته اند

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات شور تبلیغاتی به روستاهای نیز کشیده شده و نامزدهای این دوره از انتخابات با حضور در مساجد روستایی با پهن کردن سفره‌های شام و ناهار و نیز در برخی مواقع اهدای کارت هدیه به جای ارائه برنامه منسجم و منظم سعی دارند نظر مردم را برای اخذ رأی جلب کنند، هر چند دامنه تبلیغات اینترنتی و شبکه‌های مجازی و پیامکی به روستاها نیز گسترده است.

هر چند شیوه‌های مدرن تبلیغات از دوره‌های گذشته رونق بیشتری داشته باشند اما هنوز تبلیغات سنتی در کنار فضای مجازی در دستور کار کاندیداهای این دوره نیز قرار گرفته در اغلب شهرهای استان حتی روستاها شیوه‌های عادی و سنتی نظیر نصب بنر، توزیع بروشور و سخنرانی، استفاده از فضای مجازی نیز بشدت میان نامزدها و حامیانشان رواج دارد.

برخی نامزدها نیز معتقدند که شیوه‌های قدیمی تبلیغ، امروز کارساز نیست، حضور چهره‌های شاخص هنری، ورزشی محبوب ملی بویژه والیبالیست‌ها، فوتبالیست‌ها هم این روزها مورد توجه برخی نامزدها در ارومیه قرار گرفته است برگزاری نمایش‌های طنز، استفاده از خواننده‌ای محبوب جوانان از شیوه‌هایی است که این دوره بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.

دیدارهای خانگی به همراه پذیرایی‌های گرم و مفصل، حضور در روستاها، سخنرانی در مساجد روستایی، شب نشینی ها همراه با گروه‌های موسیقی و رقص، کارناوال‌های دختر و پسری سوار بر خودروهای گران قیمت، به همراه ساعت‌ها راه بندان از رویکردهای تبلیغی نامزدهای انتخاباتی این استان است.

وعده‌های اقتصادی در رأس شعارهای تبلیغاتی مجلس یازدهم

همزمان برخی با این شیوه‌های تبلیغی برخی از نامزدهای انتخابات مجلس نیز تلاش دارند در کنار وعده‌هایی که گاه از حوزه قانونی مجلس نیز پا فراتر گذاشته از جمله حل مشکل بیکاری، تأمین هزینه‌های ازدواج، استخدام‌های دولتی در صورت انتخاب و بخشش‌های پست‌های مدیریتی، تبدیل شهر یا استان به منطقه آزاد سعی در تصاحب آرا دارند.

این روزها تجمع هواداران نامزدها در داخل ستادهای تبلیغاتی و اطراف آن و پخش سرودهای حماسی و انقلابی و نیز سخنرانی نامزدها در کنار توقف خودروهایی که عکس و پوستر نامزدها بر آن‌ها چسبانده شده است، فضای شهرها و روستاهای استان را به سمت شور انتخابات سوق می‌دهد.

ازدحام‌های تبلیغاتی در نقاط مختلف شهر، نصب انواع عکس و پوسترهای رنگارنگ نامزدها بر روی خودروها و شیشه مغازه‌ها و جنب و جوش هواداران در توزیع تراکت‌های تبلیغاتی از اشتیاق مثال زدنی عموم مردم برای برگزاری انتخاباتی مثال زدنی در شهرهای استان حکایت دارد.

کاندیداها اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در زمینه آخرین وضعیت انتخابات مجلس یازدهم اظهار کرد: انتخابات مجلس یازدهم به مرحله حساسی رسیده است که باید تمامی کاندیداها اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند.

علی اکبر گروسی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی وارد مرحله حساس شده و از ۲۴ بهمن نیز تبلیغات داوطلبین نمایندگی مجلس شورای اسلامی کلید خورده و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت، ادامه داد: مردم باید با هوشیاری و بصیرت، نخبگان را برای قانون گذاری انتخاب کنند و افرادی که انتخاب می‌شوند باید به صورت فنی و تخصصی برای آینده کشور قانون گذاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه آزادانهترین انتخابات در جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، گفت: با حضور در پای صندوق‌های رأی، نماینده اصلح باید انتخاب شود که در قانون گذاری سهیم است و همچنین با مشارکت حداکثری در پای صندوق رأی قدرت اجرایی کشور بالا می‌رود و مشروعیت نظام اسلامی بیش از گذشته تثبیت می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی با بیان اینکه قوه قضائیه در تلاش است که تخلفات انتخاباتی را به حداقل برساند، اضافه کرد: نامزدهای انتخاباتی ضمن رعایت اخلاق در انتخابات باید از بحث‌هایی که موجب ایجاد تفرقه در استان می‌شود جدا خودداری کنند.

وی با تاکید بر رعایت اخلاق انتخاباتی در بین نامزدهای این دوره از انتخابات در استان، گفت: نامزدهای مجلس یازدهم باید امید مردم به آینده را بالا بروند و نباید بگذارند شور انقلابی لطمه دارد شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.