اردلان محمدپور روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با خروج سامانه بارشی از آذربایجان‌غربی، هوای سرد از عرض‌های شمالی وارد استان شده و دمای هوا در بیشتر مناطق کاهش محسوسی پیدا کرده‌است.

وی اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته اشنویه با حداقل دمای هوای منفی ۱۴ درجه سانتی‌گراد سردترین شهر آذربایجان‌غربی بود و در این مدت دمای هوا در چالدران منفی ۱۲، شاهین‌دژ و نقده منفی ۹ درجه سانتی‌گراد و ارومیه و بوکان به منفی هشت درجه سانتی‌گراد ثبت شد.

وی افزود: این روند کاهش دمای هوای شبانه در آذربایجان‌غربی تا روز سه‌شنبه تداوم دارد و از روز چهارشنبه دمای هوای استان به تدریج افزایش پیدا می‌کند و از سوز سرمای هوا کاسته می‌شود.

وی در خصوص فعالیت سامانه بارشی که شب گذشته استان را ترک کرد، گفت: این سامانه بارش‌های خوبی به همراه داشت به‌طوری که در مدت فعالیت آن بیشترین بارش استان در پیرانشهر ۲۶ میلی‌متر، سردشت ۲۳ میلی‌متر، بوکان ۱۲.۸ میلی‌متر، نقده ۱۱.۸ میلی‌متر و در مهاباد ۸.۵ میلی‌متر به ثبت رسید.

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: طی شبانه‌روز گذشته پلدشت نیز با دمای هوای  ۶ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین نقطه استان و دمای هوای ارومیه بین منفی هشت و پنج درجه سانتی‌گراد و هوای مهاباد نیز بین منفی هفت و یک درجه سانتی‌گراد بالای صفر در نوسان بود.

طبق اعلام اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی راه دسترسی ۱۴۰ روستا در جنوب استان بسته است و تلاش راهداران برای بازگشایی راه ارتباطی این روستاها ادامه دارد.

اداره آموزش و پرورش تکاب نیز مدارس روستایی در تمام مقاطع تحصیلی و مدارس مقطع ابتدایی و متوسطه اول این شهر را به‌ علت بارش برف و یخبندان معابر عمومی در نوبت صبح یکشنبه تعطیل اعلام کرد.

اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی دارای ۱۸ ایستگاه هواشناسی اصلی و تکمیلی و بیش از ۱۲۰ ایستگاه باران‌سنجی و اقلیم‌شناسی است.

آذربایجان‌غربی از استان‌های شمال‌غربی کشور است که در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و میانگین بارندگی سالانه در این استان در حدود ۳۴۰ میلی‌متر است.

بارش‌های استان از آبان‌ماه شروع می‌شود و تا اوایل خرداد هر سال ادامه می‌یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.