علی بهادری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان اعتبار برای اجرای طرح‌های مرمت و بازسازی ایل راه عشایری، بهسازی چشمه و احداث آبشخور، احداث دیوار ساحلی و آب‌نما هزینه شده‌است.

وی افزود: مرمت و بازسازی ایل‌راه عشایری در ارومیه و چالدران، مهاباد، ماکو، پیرانشهر، میاندوآب و نقده، بهسازی چشمه و احداث آبشخور، تامین آب آشامیدنی در نقده، میاندوآب، شاهین‌دژ، اشنویه، خوی، مهاباد، سلماس، ماکو، پیرانشهر، بوکان و سردشت از طرح‌هایی است که در دهه فجر افتتاح می‌شود. 

وی اظهار داشت: در مجموع ٢٢ باب چشمه و آبشخور دامی عشایری و ٢٩٠ کیلومتر ایل‌راه عشایری در مناطق عشایرنشین احداث شده‌است. 

بهادری اظهار داشت: با افتتاح این طرح‌ها ۲ هزار و ٨٣۴ خانوار عشایر از خدمات طرح‌های آبرسانی بهره‌مند می‌شوند.

سرپرست اداره‌کل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: تعمیر و تجهیز اداره‌های امور عشایری به مساحت ٧٣٠ مترمربع در شهرستان‌های خوی و ماکو از دیگر طرح‌هایی است که همزمان با دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد. 

وی اظهار داشت: عشایر آذربایجان‌غربی با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم از این قشر صورت می‌گیرد.

حدود ۱۰۴ هزار نفر جمعیت با ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند که با این آمار ۹ درصد جمعیت عشایری کشور در این استان سکونت دارند؛ از این تعداد حدود ۶۰۰ خانوار به خارج از استان کوچ کرده‌ و بقیه نیز در داخل استان ییلاق و قشلاق می‌کنند.

عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.