به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، کتابخوان برتر استان بدلیل بهانه‌گیری هیات امنای مسجد در آستانه تعطیلی کامل قرار گرفته است.

منوچهر جعفری سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، برخی اختلافات جزئی و قابل حل را موجب بسته بودن درب این کتابخانه و سرگردانی اعضا عنوان می‌کند و در این خصوص می‌افزاید" اختلاف در سند ملکی به ظاهر از دلایل بسته شدن کتابخانه قائم(عج) از سوی هیات امناست و برای حل این مشکل نیاز به تعامل امام جماعت و هیات امنای مسجد با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نیاز است و انتظار داریم مسئولین استانی و در راس آنها امام جمعه شهر ارومیه با توجه به اهمیت موضوع کتابخانه‌ها، به این موضوع ورود کنند.
وی اضافه کرد: در فصل امتحانات، دانش‌آموزان برای مطالعه و استفاده از منابع، مدت زمان بیشتری به کتابخانه مراجعه می‌کنند و تعطیلی این کتابخانه مشکلات زیادی را برای آنان ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام جواد حسین‌خانی روحانی و امام جماعت مسجد قائم نیز هیات امنای مسجد را تصمیم‌گیر اصلی عنوان کرد و گفت: هیات امنا باید در خصوص فعالیت کتابخانه تصمیم بگیرد و موضوع هیچ ارتباطی به بنده ندارد، بنده یک روحانی هستم و طبق نظر هیات امنا در مسجد حضور می‌یابم؛ اگر هیات امنا اعلام کند که به مسجد نروم، من نیز همین کار را می‌کنم و نظر اصلی در خصوص امور مسجد و همچنین فعالیت کتابخانه قائم را باید از هیات امنا پیگیری کنید. 

«جمال معصومی‌فرد» عضو هیات امنای مسجد قائم در نقش کارشناس حوزه کتاب ظاهر شد و با اشاره به اینکه کتاب‌های این کتابخانه به روز نیست و فضای آن نیز ضعیف است، ادامه داد: قصد داریم کتابخانه را به‌روز کنیم تا استفاده بهینه از این فضا صورت گیرد و در این خصوص بارها با مسوولان امر جلسه گذاشته‌ایم و نتیجه‌ای حاصل نشده‌است.
وی تاکید کرد: علت مخالفت هیات امنا نیز به‌روز نبودن کتابخانه قائم است و اگر این مسئله نیز اصلاح شود ما نیز با بازگشایی کتابخانه موافق هستیم. 

اما یکی از اهالی محل با اشاره به فعالیت ۲۰ ساله کتابخانه قائم در این محله، گفت: من از ابتدای فعالیت این کتابخانه در محله حضور دارم و وجود این کتابخانه دسترسی خانواده‌ها به محیط فرهنگی را تسهیل کرده‌است.
وی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: برای مراجعه‌کنندگان این کتابخانه دشوار است که جهت دسترسی به کتابخانه دیگری به مرکز شهر مراجعه کنند و وجود کتابخانه قائم در این منطقه این دغدغه را رفع کرده بود.
وی به نگرانی برخی‌ها از تعطیلی این کتابخانه اشاره و اضافه کرد: مراجعه به مرکز شهر موجب بالا رفتن هزینه‌های اضافی در خانواده می‌شود و با این وضعیت اقتصادی وجود کتابخانه ساده و حتی سالن مطالعه در منطقه امری ضروری است.

سمیه زلفی، از اعضای کتابخانه قائم ارومیه نیز در این رابطه گفت: من و خانواده‌ام حدود ۸ سال است که در این کتابخانه عضویت داریم و از کتب و منابع آن استفاده می‌کنیم.
وی ادامه داد: به جای اینکه یک کتابخانه جدید هم به محله اضافه شود، تنها کتابخانه محله تعطیل شد؛ اگر این کتابخانه تعطیل شود دیگر مطالعه برای ما و تمامی اهالی منطقه مقدور نخواهد بود. 

رقیه ضیافر یکی دیگر از اعضای این کتابخانه گفت: من برای کارهای پژوهشی خود حداقل در هفته سه بار به کتابخانه قائم مراجعه می‌کردم و از کتاب‌های آن بهره لازم را می‌بردم؛ تعطیلی این مکان فرهنگی ظلم به اهالی منطقه است و هیات امنا باید جوابگو باشند.

وی ادامه داد: من و اعضای خانواده‌ام در مجموع چهار نفر هستیم که از ابتدای فعالیت این کتابخانه در آن عضویت داریم و از مسوولان خواهشمندیم که از تعطیلی این مکان فرهنگی خودداری کنند.

مسوول کتابخانه قائم ارومیه هم گفت: این کتابخانه در فضای ۱۴۰ مترمربعی قرار دارد که ۶۰۰ عضو فعال دارد و ۲۱ هزار جلد کتاب را در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد.

فریبا پالیز ادامه داد: در طول یک‌ماه ۶۵۰ جلد کتاب از این کتابخانه به امانت داده می‌شود و حدود ۲۰۰ نفر مراجعه‌کننده دارد.

وی با اشاره به آمار مراجعه‌کنندگان آبان‌ماه این کتابخانه، اضافه کرد: یک‌هزار و ۲۰۰ نفر طی ماه گذشته به کتابخانه قائم مراجعه کردند که این آمار نشان از اهمیت این کتابخانه دارد.

وی تاکید کرد: تمامی اعضای محله حتی خود اعضای مسجد از کتابخانه و کتب موجود در آن استفاده می‌کنند ولی به دلایل مختلف برخی اعضای هیات امنا از وجود این کتابخانه ناراضی هستند.

وی اظهار داشت: طی امسال این کتابخانه با پافشاری هیات امنای مسجد سه‌بار تعطیل شده و  بعد از تعطیلی نیز با پادرمیانی مسوولان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان دوباره بازگشایی شده‌است.

وی ادامه داد: از روز شنبه گذشته، ۲۳ آذرماه بازهم این کتابخانه با پافشاری هیات امنا تعطیل شد و بازگشایی آن دغدغه اصلی اعضا و اهالی این منطقه است.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی نیز با تاکید بر اینکه مشکل کتابخانه قائم ارومیه باید در سریع‌ترین زمان ممکن در محافل فرهنگی و تصمیم‌ساز مورد بررسی قرار گیرد، بیان کرد: کتابخانه محلی برای گسترش فرهنگ است و بدون‌شک روحانی و هیات امنای مسجد از گسترش فرهنگی استقبال خواهند کرد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1317441
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.