محمدمهدی شهریاری روز سه‌شنبه در بازدید از بافت تاریخی ارومیه اظهار داشت: باید میراث فرهنگی در کنار حفظ هویت شهری در این شهر به آسایش مردم و ساکنان آن نیز توجه داشته باشد و کارشناسان با دقت این امر مدیریت کنند.

وی بیان کرد: تمام دغدغه مدیریت استان حفظ و مرمت این بافت‌های تاریخی با رفع مسائل و مشکلات مردم در توسعه این مناطق است که با جدیت در حال پیگیری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی نیز در جریان این بازدید گفت: حفظ بافت تاریخی حفظ هویت، تاریخ و فرهنگ آن شهر بوده و تعلق خاطر ساکنان آن مناطق مهم‌ترین انگیزه برای حفظ بافت‌های تاریخی است.

جلیل جباری افزود: مخالف طرح‌های شهری نیستیم اما حفظ اصالت و تاریخ حتی یک بنا در قالب حفاظت، استحکام بخشی و مرمت بسیار مهم بوده و مسوولیت بسیار خطیری محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: بافت تاریخی و قدیمی داخل محدوده‌های اصلی چهار شهر خوی، ماکو و ارومیه با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور هم‌اکنون در حال انجام‌ است و طرح احیا و حفاظت بافت تاریخی شهر تکاب نیز مطالعه و تهیه‌ شده که پس از تخصیص اعتبار، عملیات اجرایی آن امسال آغاز خواهد شد. 

 وی تاکید کرد: براساس این طرح، تمام بناهای تاریخی داخل بافت قدیمی این شهرها نیز مرمت، حفاظت و استحکام‌بخشی می‌شود که موجب حفظ هویت فرهنگی و تاریخی این شهرها خواهد شد.

پس از بازدید میدانی حاضران مقرر شد جلسات کارشناسی در حوزه معاونت عمرانی استاندار با حضور کارشناسان اداره کل و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل و موضوع به صورت کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار دهند.

براساس اعلام شهرداری ارومیه ۴۱۷ هکتار از ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار مساحت شهر ارومیه در بافت فرسوده قرار دارد که از این میزان نیز ۳۳۰ هکتار را بافت تاریخی تشکیل می‌دهد.     

ارومیه بزرگترین شهر آذربایجان‌غربی است که طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از ۷۳۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند.

نوسازی بافت فرسوده در راستای بهبود منظر شهری، کاهش خطرهای ناشی از حوادثی نظیر زلزله و افزایش کیفیت شهرنشینی دارای اهمیت است و با جدیت توسط مسوولان مرتبط در کشور و ارومیه دنبال می‌شود ولی به طور کل تاکنون موفقیتی در این خصوص حاصل نشده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.