سرهنگ بهزاد حجابی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در اوایل هفته جاری بر اساس اخبار رسیده از ساکنان منطقه‌ای در ارومیه مبنی بر حفاری غیرمجاز در تپه قبرستان قدیمی در روستای «باغستان»، نیروهای یگان حفاظت بلافاصله با هدایت عملیاتی و گسترش عوامل اطلاعاتی یگان استان و هماهنگی با فرماندهی پاسگاه نوشین‌شهر، طی یک عملیات هوشمندانه و منسجم شبانه اعضای این شبکه را دستگیر کردند.

وی اضافه کرد: در این عملیات ۲ نفر از حفاران غیرمجاز در حین انجام اعمال مجرمانه به همراه تعدادی آلات و ادوات حفاری در تپه مذکور دستگیر و جهت طی مراحل قانونی به پاسگاه انتظامی نوشین‌شهر تحویل داده‌ شدند.

وی یکی از اهداف راهبردی یگان حفاظت را صیانت و حفاظت از بناهای تاریخی با جلب حداکثری مشارکت‌های اجتماعی و راه‌اندازی گشت‌های تلفیقی عنوان کرد و افزود: در این راست با برگزاری مانورهای مشترک پیشگیرانه و استفاده از پتانسیل و ظرفیت تمامی نهادهای مسوول، مراقبت‌های ویژه از آثار و ابنیه‌های تاریخی تشدید شده است.

آذربایجان‌غربی دارای بیش از یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل «قره‌کلیسای چالدران» و «تخت‌سلیمان تکاب» است.

کاخ موزه باغچه‌جوق، عمارت کلاه‌فرنگی، سه‌گنبد ارومیه، غار سهولان مهاباد، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، کلیسای ننه‌مریم ارومیه، قلعه‌بسطام، مسجد سردار، بازار تاریخی ارومیه، خانه انصاری، تپه‌حسنلو، تالاب بین‌المللی و سایت پرنده‌نگری کانی‌برازان مهاباد و روستای چورس از جمله آثار تاریخی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.