اقشار مردم آذربایجان غربی که از آغاز ماه محرم سیاهپوش و عزادار هستند، طی دیشب و صبح روز سه‌شنبه در سالگرد شهادت حضرت ثامن الحجج امام رضا (ع) با حضور در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و برگزاری آیین های عزاداری و سوگواری یکبار دیگر مراتب اخلاص و ارادت خود را نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به نمایش گذاشتند.

در روزهای پایانی ماه صفر و سالروز شهادت امام رضا (ع)، بیرق های سیاه در بسیاری از معابر شهرهای استان و حتی روستاها به ویژه در ارومیه برافراشته شده و پرچم های سیاهی نیز بر سر در منازل دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در جای جای شهرها دیده می شود.

علما و روحانیان نیز در مناطق شهری و روستایی استان در مجالس برپا شده سوگواری حضرت امام رضا (ع) به بیان فضایل آن حضرت می پردازند و مصیبت های امام هشتم را بازگو می کنند.

همچنین هیات‌ها و دسته های عزاداری و سوگواری در مساجد و تکایای بسیاری از شهرهای آذربایجان غربی از جمله ارومیه در صفوف منظم به سینه زنی و نوحه خوانی در غم شهادت امام هشتم شیعیان جهان پرداخته و مداحان نیز به مدیحه سرایی در خصوص امام رضا (ع) می پردازند.

آیین ها و سوگواره هایی نیز همزمان با سالروز شهادت امام رضا (ع) در جوار مرقد امامزاده ها و بقاع متبرکه و اماکن مقدس آذربایجان غربی برگزار شده است.

در آیینی که طی شب گذشته و صبح امروز با حضور شخصیتهای مذهبی، علما و مسئولان آذربایجان غربی در برخی از مساجد ارومیه برپا شده است، هزاران نفر از اقشار مختلف مردم شرکت کردند و در سوگ حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) به سوگ و عزاداری پرداختند.

در این مراسم سخنرانان به بیان گوشه هایی از زندگی امام هشتم شیعیان جهان پرداختند و فلسفه هجرت آن حضرت به ولایت خراسان و ولایتعهدی اش را تبیین کردند.

نظیر این مراسم در تعداد زیادی از مساجد شهرها، بخش ها و روستاهای آذربایجان غربی برگزار شد که طی آن شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارات (ع) و عاشقان ولایت با آرمان های اسلام و تشیع ناب تجدید بیعت کردند.

علاوه بر آن، تعداد زیادی از هیات های مذهبی آذربایجان غربی با حضور در مرقد مطهر امام رضا (ع) در شهر مشهد به عزاداری پرداختند.

امام رضا (ع) در روز 30 صفر سال  203 هجری قمری به دست مامون عباسی به شهادت رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.