محمود بدلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۶۵ هزار و ۷۴۲ خانوار با ۲۴۵ هزار و ۱۳۹ نفر جمعیت در این روستاها ساکن هستند که تامین ایمنی آنها در اولویت این اداره کل قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۸۴ روستای آذربایجان‌غربی ایمن‌سازی شده است، ادامه داد: عملیات ایمن‌سازی شامل جابجا کردن روستا، اجرای دیوار ساحلی، ساخت پل و احداث کانال است.

وی با اشاره به تعداد روستاهای در خطر جابجا شده اظهار داشت:  تاکنون ۲۳ روستای آذربایجان غربی در معرض خطر به دلیل قرارگیری در مسیل جابجا شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی گفت: در صورت تخصیص اعتبار لازم، بنیاد مسکن عملیات ایمن‌سازی در روستاهای باقی‌مانده را نیز با جدیت پیگیری و اجرایی می‌کند.

بدلی ادامه داد: ساخت مسکن ایمن از دیگر راه‌کارهای مقابله با سوانح است و باید با تشویق روستاییان و ترویج ایمن‌سازی در روستاها این امر را گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: در راستای تشویق روستاییان تسهیلات مقاوم سازی و بهسازی مسکن‌های روستایی به ۴۰۰ میلیون ریال افزایش یافته‌است.

وی اضافه کرد: پیش از این سقف تسهیلات پرداختی به مساکن روستایی ۲۵۰ میلیون ریال بود که این رقم ۱۵۰ میلیون ریال بیشتر شده‌است.

در مجموع ۲ هزار و ۷۲۵ روستای دارای سکنه در آذربایجان‌غربی وجود دارد که ۲ هزار و ۲۰۰ روستا از آن‌ها بالای ۲۰ خانوار بوده و نقشه طرح هادی در همه این روستاها اجرا شده است؛ طرح هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تامین عادلانه امکانات انجام می‌گیرد.

پایه چنین طرح‌هایی در کشور از سال ۱۳۶۲ هجری شمسی و تحت عنوان روان بخشی روستاها در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به اجرا گذاشته شد و در سال‌های بعد به خصوص از سال ۱۳۶۶ هجری شمسی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پیگیری شد، تجدید حیات و هدایت روستاها از ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله اهداف مورد نظر در این طرح‌هاست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.