مسئول انجمن اهدای عضو ایرانیان آذربایجان غربی گفت: سالانه ۱۰۰ پیوند کلیه در استان انجام می شود.
 به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی علی تقی زاده افشاری در نشست خبری انجمن اهدای عضو با اصحاب رسانه که در سالن جلسات خانه مطبوعات برگزار شد اظهار کرد: در سال گذشته ، ۱۹۴ اهدا عضو از افرادی که مرگ مغزی شده بودند در آذربایجان غربی انجام شده است و به طور میانگین هر ساله بیش از ۱۰۰ مورد و هر هفته حدود ۲ پیوند کلیه در آذربایجان غربی انجام می شود.
وی باتاکید براینکه چنانچه پزشکان تشخیص دهند فردی مرگ مغزی شده است امکان بازگشت او به زندگی وجود ندارد گفت: فرصت اهدای عضو بعد از مرگ مغزی اندک است و بعد از مدتی عضو قابل اهدا نیست لذا زمان در اهدای عضو بسیار حائز اهمیت است.
 تقی زاده بااشاره به پایین بودن آمار افرادی که اهدا عضو می کنند بر لزوم فرهنگسازی برای اهدای عضو تصریح کرد: هر ۲ ساعت یک نفر نیازمند اهدای عضو می میرد ولی هر ۱۲ ساعت یک اهدای عضو صورت می گیرد.
وی ادامه داد: هر سال ۳۰۰۰ بیمار دیالیزی به تعداد این نوع بیماران اضافه می شود ولی کمتر از یک هزار نفر اهدای عضو کلیه انجام می شود.
وی بابیان اینکه کارت اهدا عضو از سال ۸۴ طراحی شده و نقش تسهیلگری در پروسه اهدای عضو دارد است با تاکید براینکه برای اهدا عضو رضایت خانواده ضروری است اظهار کرد:  به صورت میانگین سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ کارت برای اعضای جدید در استان صادر می شود که این عدد در سال ۹۷ به بیش از ۱۰۰۰ نفر عضو جدید رسیده است.  
تقی زاده در خصوص انجمن اهدای عضو ایرانیان تاکید کرد: انجمن اهدای عضو ایرانیان در سال ۹۴ تاسیس شده است که از وظایف اصلی این انجمن فرهنگ سازی برای ترغیب خانواده هایی که فردی از آن ها دچار مرگ مغزی شده اند به اهدای عضو است.
 وی در خصوص نقش رسانه ها خاطر نشان کرد: رسانه ها سفیران انجمن اهدای عضو اند و می توان از پتانسیل رسانه برای افزایش فرهنگ اهدا عضو بهره بیشتری برد‌.  
تقی زاده ادامه داد: پیوند در ایران از سال ۶۴ و با پیوند کلیه آغاز شد و مرکز پیوند ارومیه دومین مرکز پیوند کشور در سال ۶۷ تاسیس شد که اولین پیوند کلیه در ارومیه ۱۵ اردیبهشت در اتاق عمل بیمارستان طالقانی انجام شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.