آزاد آرام روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رودخانه فصلی «یرغو» که یکی از سرشاخه های رودخانه مهاباد است، از کوه های شرقی مهاباد و اطراف روستاهای شیلان آباد و سیدآباد سرچشمه می گیرد.
وی اضافه کرد: آب این رودخانه پس از عبور از بخشی از شهر مهاباد، پایین تر از بوستان خانواده وارد رودخانه اصلی مهاباد می شود و سپس همراه آب این رودخانه به سمت دریاچه ارومیه روانه می شود.
وی افزود: در سال های گذشته این رودخانه یکی از سرشاخه های پر آب رودخانه مهاباد بود و حتی در برخی مواقع صید ماهی نیز در آن صورت می گرفت، اما در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی و کاهش بارش برف در مناطق بالادستی آن، خشک شده بود.
به گزارش ایرنا احیای دوباره این رودخانه و عبور آن از چند منطقه شهر مهاباد از جمله منطقه فجر، دانشگاه آزاد اسلامی، بلوار شهید شهریکندی و خیابان محمد قاضی و حضور پرندگان آبزی و کنارآبزی در داخل این رودخانه فصلی، زیبایی خاصی به این مناطق بخشیده است.
بر روی این رودخانه فصلی چهار دهنه پل نیز احداث شده است.
طبق باور مردم این منطقه یکی از نوادگان چنگیز به نام 'یراغه' در این منطقه کشته شده و نام این رودخانه از اسم وی اقتباس شده و برخی نیز بر این باورند که در گذشته نوعی نی توخالی به نام یرغو در مسیر این رودخانه رشد می کرد که نام این رودخانه از آن گرفته شده است.
طبق اعلام هواشناسی مهاباد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بیش از 500 میلی متر بارندگی در مهاباد ثبت شده است که 60 درصد بیشتر از بارش های سال گذشته و 28 درصد بیشتر از بارش های این شهرستان در میانگین بلند مدت است.
مهاباد از شهرهای جنوبی آذربایجان غربی به شمار می رود که در فاصله 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.
3020/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.