به گزارش ایرنا، محمود بدلی روز پنجشنبه در بازدید از روستاهای تکاب اظهار داشت: بجز تخریب 11 واحد مسکونی در یکی از روستاهای تکاب، با تمهیداتی که ستاد مدیریت بحران و دستگاه های اجرایی آذربایجان غربی اتخاذ کردند، هیچ یک از روستاهای این استان بر اثر بارش شدید برف و باران آسیب ندیده است.
وی اضافه کرد: این تعداد واحد مسکونی در روستای «قزقاپان سنگ» از بخش تخت سلیمان و یک واحد مسکونی خالی از سکنه در روستای «سبیل» بخش مرکزی تکاب تخریب شده که به دنبال بارش های اخیر و به علت فرسودگی، خشتی و گلی بودن آنها منجر به فروریختن سقف های چوبی و دیوار آنها شده است.
بدلی با بیان اینکه آواربرداری واحدهای مسکونی تخریب شده در روستاهای تکاب از فردا آغاز می شود، ادامه داد: با تامین امکانات و ماشین آلات لازم از جمله چند دستگاه کمپرسی و بیل مکانیکی از سوی فرمانداری و ستاد مدیریت بحران این شهرستان، عملیات بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده در روستاهای این شهرستان انجام خواهد شد.
وی با اشاره به ضرورت مقاوم سازی مساکن روستایی برای محافظت در برابر بلایای طبیعی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای مقاوم سازی و نوسازی واحدهای مسکونی در روستاها تسهیلات ارزان قیمت بانکی با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت 15 ساله تا سقف 250 میلیون ریال پرداخت می کند و از این رو لازم است فرمانداران، بخشداران و دهیاران آذربایجان غربی روستاییان را برای دریافت این تسهیلات ترغیب کنند.
وی گفت: سالانه 200 هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور مقاوم سازی می شود که سهم استان آذربایحان غربی 12 هزار واحد و سهم شهرستان تکاب پنج هزار واحد است.
بدلی با بیان اینکه بنیاد مسکن محدودیتی برای پرداخت تسهیلات بانکی برای مقاوم سازی روستاها ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر 78 هزار و 739 واحد از مساکن روستاهای آذربایجان غربی مقاوم سازی شده است.
به گزارش ایرنا امروز همچنین نشست بررسی خسارت های وارده ناشی از بارش شدید باران به واحدهای مسکونی روستای قزقاپان سنگ بخش تخت سلیمان نیز با حضور فرماندار تکاب و مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی پس از بازدید از این روستا برگزار شد.
فرماندار تکاب در این نشست با اشاره به فعالیت شبانه روزی ادارات عضو ستاد مدیریت بحران در روزهای اخیر گفت: امکانات و ماشین آلات لازم برای آواربرداری و بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده روستای قزقاپان فراهم شده و لازم است دهیاری و شورای اسلامی روستا با هماهنگی ادارات مرتبط در این زمینه اقدام کنند.
علی مکرمی با اشاره به اینکه بارش های اخیر خسارات جدی و مهمی به زیرساخت های شهرستان وارد نکرده است، بیان کرد: دولت و دستگاه های اجرایی در تکاب شرایط و امکانات مناسبی برای جلوگیری از خسارت بارش شدید باران و سیل فراهم کرده اند و خسارت دیدگان در روستاها نیز از سوی دولت حمایت می شوند.
وی افزود: روستاییان برای جلوگیری از تخریب منازل مسکونی فرسوده و قدیمی خود در زمان بارش برف و باران نسبت به مقاوم سازی آنها با استفاده از تسهیلات بنیاد مسکن اقدام کنند.
فرماندار تکاب بر همکاری بانک های عامل در پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی تاکید کرد و بیان کرد: دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها نسبت به ترغیب روستاییان برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی اقدام کنند تا از بروز خسارت به واحدهای فرسوده در زمان بارش های شدید جلوگیری شود.
به گزارش ایرنا، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی روز پنجشنبه در بازدید از واحدهای مسکونی تخریب شده بر اثر بارش شدید باران در روستای قزقاپان سنگ از توابع بخش تخت سلیمان تکاب میزان خسارت های وارد شده به این واحدهای مسکونی را مورد ارزیابی قرار داد.
تکاب با 81 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و با 36 هزار نفر جمعیت روستایی، هفت هزار و 716 واحد مسکونی در روستاها دارد که تنها یک هزار و 885 واحد از آنها مقاوم سازی شده است.
7514/6185/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.