فرهاد سرخوش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه نسبت به کمترین سطح ثبت شده برای آن 89 سانتی متر افزایش یافته، افزود: دریاچه ارومیه به دلیل حل شدن نمک در آب در برخی نقاط عمیق تر نیز شده است.
وی با اعلام اینکه مساحت دریاچه ارومیه به 2 هزار و 471 کیلومتر مربع رسیده، بیان کرد: وسعت این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته 263 کیلومترمربع افزایش دارد.
وی دلیل اصلی افزایش تراز دریاچه ارومیه در روزهای اخیر را بارندگی و رهاسازی آب سدها به دریاچه عنوان کرد و گفت: میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی سال آبی جاری به 215.3 میلی‌ متر رسید که در مقایسه با سال گذشته 55 درصد بیشتر است.
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط 40 سانتی متر کاهش می یافت، بیان کرد: برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرد.
وی با تاکید بر اینکه طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده است، اضافه کرد: سال آینده چندین طرح انتقال آب به دریاچه به بهره برداری می رسد که نقش بسزایی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.
به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال/از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.
3214/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.