رسول انتظار مهدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سال 1394 تاکنون یکهزار و 677 نفر با استنشاق گاز مونوکسید کربن در استان مسموم و 2.5 درصد آنان جان خود را از دست داده اند.
وی اظهار داشت: از کل افراد مسموم در استان، 493 نفر در اماکن عمومی مسموم شده اند که 29.4 درصد کل را شامل می شود.
وی ادامه داد: بیشترین تعداد مسمومان در استان به ترتیب طی سال های 1395 و 1397 با 541 و 513 مورد مسمومیت بوده است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اضافه کرد: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و بررسی فنی وسایل گرمایشی و مسیر دودکش از اقدام هایی است که باید در فصل زمستان توسط مشترکان گاز شهری برای جلوگیری از گازگرفتگی انجام شود.
وی افزود: به طور معمول ساکنان منازلی که از شیشه‌های دوجداره استفاده می‌کنند یا هیچ روزنه‌ای برای تبادل هوا با محیط بیرون از خانه ندارند، در معرض خطر بیشتر این مسمومیت قرار دارند.
انتظار مهدی گفت: سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی‌قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، کاهش قدرت دید، خواب آلودگی شدید و کسل شدن از جمله علائم اولیه مسمومیت با گاز خطرناک‌ مونوکسیدکربن محسوب می شوند.
وی اظهار داشت: مردم بلافاصله پس از مشاهده این علائم باید با اورژانس 115 تماس و با خارج کردن مصدوم از فضای آلوده و قرار دادن وی در فضای باز از پیشرفت مسمومیت جلوگیری کنند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی اضافه کرد: در محیط های بسته نظیر خانه، دفتر کار، کلاس درس، خودرو کاروان و قایق تفریحی، تجمع حتی مقدار کمی از گاز CO می تواند خطرناک باشد.
به گزارش ایرنا، مونوکسید کربن گازی است که در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و ذغال چوب حاصل می شود و چون گازی بی رنگ، بی بو، بی مزه و غیرمحرک است مسمومیت با آن به سادگی رخ می دهد.
میل ترکیبی مونوکسید کربن با هموگلوبین بسیار بیشتر از اکسی‍ژن بوده و در خون با هموگلوبین ترکیب پایداری تشکیل می دهد و به تدریج با بالا رفتن میزان مونوکسیدکربن در خون، میزان هموگلوبین آزاد و در دسترس برای انتقال اکسیژن کاهش می یابد؛ در نتیجه اکسیژن رسانی به بافت های بدن از جمله مغز را کاهش می دهد و سبب بروز مسمومیت شده و سیستم عصبی دچار اختلال می شود و قدرت هرگونه اقدامی از فرد مسموم سلب می شود.
هموگلوبین که بخشی از سلول‌های قرمز خون و حامل اکسیژن به بافت های بدن است با مونوکسید کربن (CO) بسیار سریع تر از اکسیژن ممزوج شده و بنابراین هیچ مکانی برای حمل اکسیژن توسط هموگلوبین باقی نمی‌ماند.
منـوکسیـد کربـن گازی سمی و خطرناک بوده و چون بدون بو و مزه و غیرقابل دیدن است، اغلب آن را قاتل خاموش می نامند.
استنشاق هوای آلوده به گاز منوکسیدکربن مانع از اکسیژن رسانی به بافت های بدن می شود و می تواند موجب آسیب های مغزی شود.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.