چیا قربانی اقدم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استقبال خوب خریداران فرش شهرهای مختلف از محصولات بافندگان فرش این شهرستان و سودآوری مطلوب از صادرات فرش های دستباف موجب این افزایش تولید شده است.
وی ادامه داد: سه نوع فرش در مهاباد تولید می شود که تابلو فرش با 50 درصد، فرش هوشیار (افشار) با 30 درصد و فرش درشت بافت افشان با 20 درصد به ترتیب بیشترین فراوانی تولیدات فرش این شهرستان را تشکیل می دهد.
رییس اتحادیه بافندگی فرش دستباف مهاباد بیان کرد: تولیدات فرش این شهرستان در بیشتر موارد در بازارهای داخلی از جمله شهرهای همدان، اراک و تهران به فروش می رسد.
قربانی اقدم اضافه کرد: هم اکنون 2 هزار نفر قالیباف در حوزه فرش در مهاباد فعالیت می کنند که بیش از 80 درصد آنان را بانوان و مابقی را آقایان تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه سالانه بیش از چهار هزار مترمربع فرش دستباف در این شهرستان تولید می شود، تاکید کرد: این هنرمندان در قالب کارگاه های متمرکز، غیرمتمرکز، طرح های پشتیبان، شرکت های تعاونی و قالیبافان مستقل خانگی مشغول به تولید فرش دستباف هستند.
وی با اشاره به اینکه 15 تولیدکننده دارای پروانه فعالیت در حوزه فرش این شهرستان وجود دارد، اظهار داشت: یکهزار و 950 بافنده هم اکنون زیرپوشش بیمه قالی بافی هستند.
قربانی اقدم با اشاره به توقف بیمه افراد بافنده تحت پوشش قالیبافی گفت: بافندگان این شهرستان می توانند از طریق بیمه عشایر و روستایی خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند و از مزایای آن استفاده کنند.
به گزارش ایرنا مهاباد به لحاظ حجم بافت و تعداد بافنده رتبه سوم فرش دستباف آذربایجان غربی را در اختیار دارد.
آذربایجان غربی یکی از قطب های مهم تولید فرش دستباف در کشور است و سالانه حدود 290 هزار مترمربع انواع فرش در رنج های مختلف تولید می کند؛ شهرهای ارومیه، خوی، بوکان، تکاب و مهاباد دارای بیشترین تراکم بافندگی در استان است.
9903/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.