به گزارش ایرنا، غلامرضا سلیمانی روز سه شنبه در نشست هماهنگی اجرای طرح جامع مدیریت پسماند منطقه آزاد ماکو بیان کرد: مطالعات تلفیق طرح های پسماند شهرستان ها انجام شده است و برای طرح جامع مدیریت پسماند در سطح منطقه آزاد ماکو همه دستگاه ها و مسوولان مرتبط همکاری کنند.
وی با بیان اینکه مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند با رویکرد طراحی مفهومی سیستم مدیریت پسماند تهیه شده بود، افزود: این مطالعات با رویکرد جامع نگر برای فراهم آوردن زمینه لازم جهت اجرای طرح تفضیلی مدیریت پسماندهای عادی در منطقه آزاد ماکو انجام شد.
وی هدف از اجرای این طرح را بهره برداری از مزایای مدیریت کل نگر و کاهش هزینه های مدیریت پسماند در سطح منطقه عنوان کرد و ادامه داد: بهره گیری از امکانات شهرستان ها برای ارتقای کیفیت زندگی، یکپارچکی در رویکرد مدیریت پسماند در سطح منطقه و کاهش آلودگی های زیست محیطی به واسطه انتخاب بهترین گزینه برای مدیریت پسماند از دیگر اهداف اجرای این طرح است.
وی با اشاره به اینکه روزانه 146 تن پسماند در شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت تولید می شود، اضافه کرد: علاوه بر این روزانه 69 تن نخاله ساختمانی و سالانه نزدیک به هشت هزارتن پسماند کشاورزی در این سه شهرستان تولید می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو بیان کرد: برای اجرای طرح جامع مدیریت پسماند، کارخانه کمپوست، تصفیه خانه و سایت دفن بهداشتی زباله احداث می شود.
سلیمانی با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد ماکو 10 هکتار زمین به همین منظور واگذار می کند، افزود: مقرر شد این سازمان نسبت به احداث جاده دسترسی سایت جدیدپسماند منطقه اقدام و مجوزهای زیست محیطی را صادر کند.
به گزارش ایرنا، در این نشست مقرر شد سازمان منطقه آزاد ماکو پیرو هماهنگی و مذاکره با استانداری و دستگاه های اجرایی مرتبط پیگیر تشکیل سازمان مدیریت پسماند منطقه آزاد شود.
همچنین مقرر شد، ‌شهرداری ها سایت های فعلی پسماندهای شهرهای خود را ساماندهی کنند و همچنین شهرداری ها در سطح منطقه، چهار ایستگاه انتقال زباله جهت انتقال به سایت اصلی احداث کنند.
منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.
این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است.
7132/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.