مدیر کل امور عشایرآذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی سومین استان عشایر نشین کشور است.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی زینال زاده در جلسه شورای عشایری استان که درمحل استانداری آذربایجان غربی برگزار شد افزود: استان با داشتن ۱۲ ایل،۲۱ طایفه ۳۲۹ آبادی عشایرنشین و ۲۵۵۹۰ خانوار عشایری سومین استان عشایر نشین کشوراست.
زینال زاده با اشاره به اینکه از ۴۵ هزار تن گوشت قرمز تولید شده در کشور ۱۵ هزار تن آن توسط عشایر استان تولید می شود خاطر نشان کرد: ۶۰ هزار هکتار از اراضی استان  (نزدیک به۶۱ درصد مراتع استان ) درقلمرو زیستی عشایر است که شرایط مناسب برای عشایر را فراهم کرده است.
وی درخصوص وضعیت سواد عشایر آذربایجان غربی نیز تصریح کرد: از کل افراد لازم التعلیم استان نزدیک به۵۶ هزار نفر مربوط به عشایر است که نیازمند توجه ویژه به این حوزه است.
زینال زاده باتاکید بر اینکه عشایر آذربایجان غربی با تولید ۴۲ درصد از صنایع دستی عشایری کشور رتبه اول را در تولید صنایع دستی دارند اظهار کرد: عشایر استان سالانه با تولید ۱۵۷۰۰ متر قالی و قالیچه قریب به ۱۰ درصد تولیدات این محصولات را به خود اختصاص داده اند.
مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی با بیان اینکه ۲۵ هزارو ۵۰۰ خانوار از اول انقلاب تا کنون عضو۱۰ شرکت و اتحادیه تعاونی های عشایری استان شده اند ادامه دهد: امور عشایر آذربایجان غربی با پرداخت وام وتسهیلات به زنان عشایر در صدد تقویت امر مهم تعاون در جامعه عشایری است.
وی تاکید کرد: در سال جاری۱۴ هزار تن نهاده دامی از طریق تشکل ها به عشایر استان پرداخت شده است.
زینال زاده بااشاره به اینکه آذربایجان غربی از نظر دریافت سرانه عشایری رتبه سوم کشوری را دارد تصریح کرد: عشایر استان به دلیل کاهش نزولات وذخایر آبی و خشکسالی چشمه سارها با مشکلات زیادی روبرو هستند و نیازمند تخصیص اعتبار و توجه جدی هستند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.