همایون هاشمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فاز اول شبکه آبیاری و زهکشی سد ساروق تکاب با 20 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و مجوز تخصیص آب به میزان 3.5 میلیون مترمکعب به این شبکه اخذ شده است.
وی بیان کرد: در فاز نخست این طرح یکهزار و 250 هکتار از اراضی کشاورزی پایاب سد ساروق لوله گذاری شده و متتظر تامین آب است.
هاشمی ادامه داد: برای اجرای فاز نخست طرح شبکه آبیاری و زهکشی سد ساروق تکاب تاکنون 80 میلیارد ریال هزینه شده است.
نماینده میاندوآب، شاهیندژ و تکاب در مجلس اضافه کرد: با تخصیص اعتبار جدید به میزان 50 میلیارد ریال، فاز نخست این طرح تکمیل شده و آب مورد نیاز اراضی زراعی پایاب این سد تامین خواهد شد.
هاشمی با بیان اینکه اجرا و تکمیل این طرح به دلیل محدودیت منابع اعتباری در سال های گذشته با تاخیر مواجه بوده، گفت: تخصیص اعتبار برای ایستگاه پمپاژ سد ساروق تکاب جهت آبیاری زمین های کشاورزی لوله گذاری شده در پایاب این سد از مهمترین مطالبه های کشاورزان است.
وی بیان کرد: با تامین آب اراضی زراعی پایاب سد ساروق تحول عمده در بخش توسعه کشاورزی تکاب رخ می دهد و میزان تولید محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال در این بخش نیز افزایش می یابد.
هاشمی ابراز امیدواری کرد: تخصیص اعتبار و تامین آب اراضی کشاورزی پایاب سد ساروق تکاب در برنامه های اولویت دار مسوولان استانی قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، سد مخزنی ساروق (گوگردچی) بر روی رودخانه 'قراقیه' در 18کیلومتری شهرستان تکاب ساخته و عملیات بهره‌برداری آن از سال 1388 آغاز شده است.
این سد با هدف تأمین آب شرب و صنعت تکاب به میزان 10میلیون مترمکعب در سال و نیز تأمین آب پنج هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به میزان 41 میلیون مترمکعب در سال ساخته شده و اکنون آب شرب ساکنان شهر تکاب از این سد تأمین می‌شود.
شهرستان تکاب با 81 هزار نفر جمعیت در منطقه ای کوهستانی و سردسیر در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
7514/ 3020/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.