به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، دیدار فعالان اقتصادی استان آذربایجان غربی با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در آمفی تئاتر اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد.

دیدار فعالان اقتصادی استان آذربایجان غربی با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس

قوانین مصوب به پیگیری نیاز دارند نه تصویب قوانین جدید

حسن انتظار رییس اتاق بازرگانی ارومیه گفت: قوانین زیادی در کشور وضع شده که عمدتا بدلیل ضعف پیگیری عملی نشده اند، قوانین رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در ۸۹ بند از جمله قوانین خوبی است که وضع شده که اگر درست اجرا شود، بخش زیادی از مشکلات کشور حل می‌شود.

وی افزود: در اوضاع کنونی واحدهای تولیدی و فعالین اقتصادی مشکلات زیادی دارند و باید به آن توجه ویژه شود و اگر‌توجهی به مشکلات نشود بالغ بر ۲۰۰۰ واحد تولیدی بسته خواهند شد ضمن اینکه هم‌اکنون بیشتر واحدها مجبور به کاهش نیرو شده اند.

رییس اتاق بازرگانی ارومیه اظهار کرد: باید برای حل مشکل، در بودجه سال ۹۸ در بخش مالیات پیش‌بینی شده برای استان های توسعه نیافته از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یابد ضمن اینکه باید قانون هدفمندی یارانه ها برای اختصاص به تولید برنامه ریزی شود.

مالیات بر ارزش افزوده، مشکلات زیادی برای تولیدکننده‌ها داشته است

هادی قوامی‌ نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس فضای کسب و کار ایران در جهان رتبه ۱۲۴ را دارد و این رتبه برای کشور مساعد نیست ضمن اینکه طبق آمار رسمی در کشور طی سال ۸۳ تا پایان ۹۵، تعداد کارآفرینان در کشور از یک میلیون و ۲۴۰هزار به ۸۱۳هزار رسیده است که اتفاق ناگواریست.

وی ادامه داد: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بجای مصرف کننده توسط تولید کننده مشکلات زیادی ایجاد کرده که افزایش بیکاری و کوچک شدن واحدهای تولیدی از مهم ترین آنهاست.

انتقادات فعالان اقتصادی

نماینده انجمن پیمانکاران گفت: نباید همیشه مشکلات را به گردن بخش خصوصی انداخت، اکنون سرمایه پیمانکاران بدون اینکه نقشی در آن داشته باشند به یک چهارم تقلیل یافته و مسئولان نیز پاسخگوی آن نیستند.

مدیرعامل یک شرکت خصوصی در زمینه تولید فرش هم اظهار کرد: آنقدری که نماینده ها بابت انتخابات دنبال تصویب قوانین هستند برای حل مشکلات تلاش نمیکنند ضمن اینکه بانک ها یکی از عوامل اصلی رخ دادن مشکلات زیاد برای بخش خصوصی هستند. در طی مدت اخیر ۳۶ کارخانه تولید فرش ماشینی تعطیل شده که عدم امکان ورود مواد اولیه از خارج کشور، تصویب تبصره ماده ها و عملی نشدن قوانین یکی از مهمترین دلایل آن است.

یدار فعالان اقتصادی استان آذربایجان غربی با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس

یک فعال اقتصادی هم در این خصوص گفت: مشکلات زیادی در واردات مواد اولیه از گمرک داریم و با ادامه این وضعیت انبارها خالی خواهدشد و باتوجه به اینکه تولید جدید بدلیل انجام نشدن ثبت سفارش مواد اولیه نداریم با این حال برای راکد نشدن واحد و بیشتر نشدن مشکلات تولید، مجبورا مواد اولیه را به چندین برابر قیمت خریداری میکنیم، علاوه بر این ها هیچ مسئولی حرف فعال اقتصادی را گوش نمی‌دهد و متاسفانه همین مسئولین بخش‌نامه های پیاپی را لحظه به لحظه مصوب میکنند که مشکلات زیادی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

مدیرعامل یک واحد تولیدی هم بیان کرد: نباید فقط انتقادها را بگوییم کمی هم از افتخارات بگوییم.

مدیرعامل یک واحد تولیدی نیمه دولتی لبنیات هم گفت: با بانک‌ها در مورد دریافت تسهیلات، تامین مواد اولیه تولید و بسته بندی و مافیا شدن تامین شیرخام بخش اعظمی از مشکلات ما را شامل می شود و در این وضعیت تنها با ۴۰ درصد ظرفیت تولید میکنیم.

یک فعال بخش خصوصی هم اظهار داشت: قبلا در زمان واردات که بصورت دستی و کاملا سنتی بود نهایتا ظرف یک هفته همه کارها انجام میشد ولی الان فقط ثبت سفارش یک ماه بطول می انجامد.

یک فعال دیگر بخش خصوصی هم اظهار کرد: به داد تولیدکننده بدبخت برسید، بیشتر از سایر استان ها مالیات می دهیم ولی اوضاعمان تعریفی ندارد، از کارگر‌ خجالت میکشیم واحد تولیدی را تعطیل کنیم در حالی که اگر بجای تولید وارد بازار دلار میشدیم ۳ برابر سود می کردیم.

چرا با این همه تسهیلات روستایی، نرخ بیکاری افزایش یافته

امیرمسعود فاتحی رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ارومیه با اشاره به مشکلات و موانع پیش روی تولید گفت: هیچ گشایشی حاصل نشده و بسیاری از واحدها از رکود خارج نشده اند، متاسفانه با این همه پرداخت تسهیلات بخصوص در روستاها شاهد افزایش نرخ بیکاری هستیم.

باید ساختارها تغییر کند

رضا حسینی معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هم گفت: نمیتوان با برنامه صد سال قبل پیشرفت کرد و باید سیاست های تشویقی و مانعی را متناسب با ظرفیت منطقه و زمان داشته باشم.

وی ادامه داد: باید ساختارها تغییر کنند تا بتوانیم پیشرفت کنیم ضمن اینکه دولت باید اختیارات استان‌ها را افزایش دهد.

برخی در همه زمینه‌ها اظهار نظر می کنند

جهانبخش محبی نیا نماینده میاندوآب اظهار داشت: اجازه دهیم اقتصاد با قانون خود حرکت کند و در این زمینه وظیفه داریم اقتصاد را به کارشناسانش واگذار کنیم نه کسانی که بخاطر ۲ جمله از شبکه مجازی خود را اقتصاددان می‌دانند.

وی افزود: برخی در همه زمینه‌ها اظهار نظر میکنند و متاسفانه فساد پدر مملکت را درآورده است.

مالیات بر ارزش افزوده ضربه مهلکی به تولید کننده است

محمدرضا رمضانی معاون پارلمانی اتاق بازرگانی ایران گفت مصوبه اخیر دولت در رابطه پیمان سپاری ضربه مهلکی به صادرکنندگان است و در این خصوص نامه ای را به رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور ارسال کردیم و دغدغه های شما را به آنها انتقال دادیم.

وی اظهار کرد: مالیات بر ارزش افزوده باید از حلقه آخر دریافت شود نه تولید کننده که کمرش بخاطر آن شکسته است.

متاسفانه در کشور پاسخگویی وجود ندارد

غلامرضا تاج گردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم با قبول مشکلات موجود برای فعالان اقتصادی گفت: متاسفانه این روزها در جمهوری اسلامی ایران، هیچ کس پاسخگو نیست و متاسفانه فقط یک گروه مجبور است همیشه بابت رفتارهای دیگران عذرخواهی کند.

وی افزود: بی تدبیری هایی در مدیریت کشور وجود دارد و متاسفانه در کشور این خطاها هست و هیچ کس گردن نمیگیرد.

غلامرضا تاج گردون

وی ادامه داد: مجلس نظرات زیادی برای دولت برای حل مشکل یا برخی قوانین داشت ولی متاسفانه دولت به آنها عمل نکرد.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: یک پرش در اقتصاد ایران شکل گرفته درحالیکه این پرش، مبنای اقتصادی و علمی ندارد و در این وضعیت مردمی که حقوقی ثابت دارند و فعالان اقتصادی بیشترین ضرر را متحمل شدند و آنانی که منابع خود را به ارز تبدیل و آنانیکه رانت داشتند بیشترین سود را داشتند ضمن اینکه دولت و بانک ها هم در بلبشوی پرش قیمت ها بیشترین سود را کسب کردند.

تاج‌گردون گفت: دولت در بحث برخی آیین نامه ها همانند تهاتر بدهی بین پیمانکاران، بانک‌‌ها کند عمل‌میکند.

وی افزود: بدهی بانک ها به بانک مرکزی ۱۲۰هزار میلیارد تومان و بدهی دولت به پیمانکاران ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد است به‌عبارتی همین پیمانکاران از دولت طلبکار، پیمانکاران هم به بانک و مالیات بدهکار هستند و ما به دولت تکلیف و اجازه دادیم این بدهی‌ها را تهاتر کند تا هم بخش زیادی از مشکلات کشور حل شود و هم اتفاق خاصی در نقدینگی کشور رخ ندهد ولی بعد از چند جلسه، دولت بسیار کند عمل‌ کرده و تا به امروز این موضوع اجرا نشده است.

 

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1009793
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.