به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، نیروگاه برق خورشیدی هفت مگاواتی روستای حسن آباد با حضور جمعی از مسوولان استانی کلنگ زنی شد.

این نیروگاه که با سرمایه گذاری، سرمایه گذار اهل جمهوی آذربایجان از طریق یک شرکت آلمانی ۸۰ درصد سرمایه هشت میلیون دلاری این نیروگاه را تامین کرده است.

نیروگاه خورشیدی

ایجاد شرایط مناسب گسترش روابط اقتصادی بین ایران و آذربایجان

سرمایه‌گذار اهل جمهوری آذربایجان در این مراسم گفت: سطح بالای روابط ایران و جمهوری آذربایجان شرایط مناسب برای گسترش روابط اقتصادی به ویژه سرمایه‌گذاری در جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان غربی را فراهم کرده است.

وصال حسن‌زاده با بیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان دارای اشتراکات و قرابت فرهنگی، مذهبی و تاریخی است، افزود: سرمایه گذاران ایرانی و آذری از این ویژگی در راستای همکاری های مشترک بهره می گیرند.

وی اضافه کرد: شرکت سرمایه‌گذار آذربایجانی در واقع نمایندگی یک شرکت آلمانی تولید کننده تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر است که تا کنون نیروگاه‌های خورشیدی و بادی با ظرفیت ۳۵۰ مگاوات را در سراسر جهان راه‌اندازی کرده است.

حسن‌زاده تصریح کرد: به منظور راه‌اندازی این نیروگاه خورشیدی هفت میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که در صورت به بهره‌برداری رسیدن این پروژه آماده هستیم ظرفیت نیروگاه را افزایش دهیم.

زمینه حضور سرمایه گذاران داخلی و خروجی فراهم است

رضا حسینی عاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی هم در این مراسم گفت: زمینه برای حضور سرمایه گذران داخلی و خارجی در استان فراهم است و مدیران استان شبانه روز در خدمت سرمایه گذران هستند.

حسینی با بیان اینکه آذربایجان غربی آمادگی لازم برای توسعه مناسبات اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری را دارد، افزود: آذربایجان غربی امکانات بالقوه و استعداد مطلوبی در زمینه های مختلف اقتصادی دارد و یکی از بهترین و مستعدترین مناطق کشور برای سرمایه گذاری به شمار می رود.

وی با بیان اینکه از سرمایه گذاران علاقمند به فعالیت در استان با تمام توان حمایت می کنیم، افزود: حرکت برای جذب سرمایه گذاری در استان شتاب گرفته و تلاش برای جذب سرمایه گذاران در استان یک هدف مقدس است.

معاون استاندار تصریح کرد: حمایت های همه جانبه از سرمایه گذاران انجام می گیرد تا با حضور موثر آنان در استان زمینه تولید، رونق، اشتغال و افزایش درآمد مردم فراهم شود.

رضا حسینی

حسینی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در آستانه جهش قابل توجهی در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی قرار دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از متقاضیان در آینده نزدیک برای اجرای طرح های مختلف در استان حاضر می شوند.

معاون استاندار اظهار داشت: اجرای این طرح مهم در حوزه انرژی، آغاز عملیات اجرایی واحد تولیدی مدرن صنایع تبدیلی در ارومیه طی هفته های آینده، حضور هیات های سرمایه گذاری متعدد خارجی به ویژه از کشور چین طی هفته های گذشته در استان نشانه افزایش سرمایه گذاری خارجی در استان است.

وی گفت: علاوه بر آن در آینده بسیار نزدیک شاهد احداث واحد تولیدی مدرن آبمیوه با سرمایه گذاری خارجی ۳۰ میلیارد دلاری در ارومیه خواهیم بود که زمینه خرید سیب صنعتی در استان فراهم می شود و میوه های مختلف در دست کشاورزان نخواهد ماند.

معاون استاندار خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی مختلف به ویژه سیب این استان جایگاه ممتازی دارد به طوری که برخی مناطق دیگر سیب این منطقه را به نام خود به فروش می رسانند ولی در خصوص افزایش صادرات این محصول و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای آن در استان کوتاهی شده است.

صدور ۲۲ مجوز برای احداث نیروگاه در حوزه خورشیدی

اکبر حسن بکلو اظهار داشت: این نیروگاه هفت مگا واتی با مشارکت سرمایه گذاران کشور‌های آلمان و آذربایجان و با سرمایه گذاری هفت میلیون دلاری احداث می‌شود.

وی افزود: این نیروگاه قادر خواهد بود ماهانه ۷۵۰ کیلووات ساعت برق تولید کند.

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همزمان با ایام هفته دولت ۱۰۰ طرح برق رسانی در نقاط مختلف استان با هزینه ۱۴۰ میلیارد ریال آغاز شده است.

وی از همراهی مردم استان تقدیر و تشکر کرد و ادامه داد: با وجود خاموشی های برق تابستان امسال برای نخستین بار میزان مصرف برق از میزان تولید آن در آذربایجان غربی پیشی گرفت و شاهد رشد ۷.۲ درصدی مصرف برق بودیم.حسن بکلو اظهار امیدواری کرد سرمایه گذاری های انجام گرفته در حوزه انرژی های پاک در حوزه نیروگاه های تولید پراکنده، نیروگاه های عمومی و آب بتوانیم کسری تولید برق تامین شود.

حسن بکلو

به گفته وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تمام شهرها و روستاهای بالای ۱۰ خانوار از نعمت برق برخوردار هستند و به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک خدمات رسانی می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی گفت: در استان ۲۲ مجوز برای احداث نیروگاه در حوزه خورشیدی به قدرت ۲۰۷ مگاوات صادر شده است که برای شش مورد زمین تحویل داده شده است.

به گفته حسن بکلو، با بهره برداری از شش نیروگاه خورشیدی، ۲۳ مگاوات برق تولید می شود.

وی با اشاره به حمایت دولت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در صورت استفاده از سامانه های خورشیدی گفت: شرکت برق در این زمینه آمادگی همکاری با متقاضیان بخش خصوصی دارد.

حسن بکلو تصریح کرد: شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی به نمایندگی از سازمان انرژی‌های تجدید پذیر ایران(ساتبا) اقدام به عقد قرارداد با متقاضیان راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی و بادی می‌کند.

گفتنی است، نیروگاه خورشیدی ۷ مگاواتی در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار و از نوع فتوولتاژیک وصل به شبکه با سرمایه گذاری ۷میلیون دلاری در روستای حسن آباد احداث خواهد شد.

 

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1000621
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.