به گزارش ایرنا، 'عثمان دمیر دوین' روز سه شنبه در جلسه مشترک با اعضای اتاق بازرگانی ارومیه با بیان اینکه ایجاد بازارچه های مرزی راه حل تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری نیست، بیان کرد: تا زمانی که مشکلات گمرکی برطرف نشود، امیدی به تحقق برنامه ریزی های اقتصادی مشترک بین ایران و ترکیه نیست.
وی با بیان اینکه ظرفیت های اقتصادی ترکیه و ایران تجارتی بالاتر از 30 میلیارد دلاری می طلبد، اضافه کرد: در صورت تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری سهم هر شهروند ایرانی و ترک از این تجارت تنها 176 دلار است که به نظر می رسد اصلا راضی کننده نیست.
وی با اشاره به نقش دیدارهای 2 جانبه مسوولان ترکیه و ایران در بهبودی روابط اقتصادی 2 طرف، گفت: معتقد به افزایش جلسات مشترک با مسوولان ایرانی هستیم.
رییس آژانس توسعه آناتولی شمال شرقی ترکیه در رابطه با سفر خود به آذربایجان غربی، اذعان کرد: این استان ظرفیت های اقتصادی بی نظیری دارد که همه ما را شگفت زده کرد.
وی ادامه داد: شناسایی ظرفیت های مشترک و برنامه ریزی برای توسعه، منفعت های بسیاری برای ایران و ترکیه خواهد داشت.
'دمیر دوین' از آمادگی تجار ترک برای حضور در منطقه آزاد ماکو و تبریز برای سرمایه گذاری خبر داد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز در این آیین با اشاره به اولین همکاری بین المللی این دانشگاه با دانشگاه آتاتورک ترکیه، گفت: اساتید دانشگاه آتاتورک به مدت 2 ماه آموزش رزیدنت های رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه را برعهده گرفتند.
دکتر جواد آقازده با اشاره به ظرفیت آذربایجان غربی در بخش گردشگری سلامت، بیان کرد: آذربایجان غربی در بحث زیرساخت های درمانی یکی از قطب های درمانی منطقه است.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری مشترک ایران با ترکیه در تولید تجهیزات پزشکی به افزایش صادرات به کشورهای منطقه منجر می شود، اضافه کرد: این اقدام می تواند بازار خاورمیانه را در اختیار ایران و ترکیه قرار دهد.
وی همچنین از آمادگی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برای همکاری با ترکیه در تولید و بسته بندی داروهای گیاهی خبر داد.
رییس اتاق بازرگانی ارومیه نیز در این جلسه با اشاره به عزم استاندار آذربایجان غربی در افزایش تجارت بین المللی، گفت: 'محمدمهدی شهریاری' نگاه امنیتی به آذربایجان غربی ندارد.
وی همچنین بر ضرورت توسعه صنعت گردشگری میان ایران و ترکیه تاکید کرد و افزود: تعامل در صنعت گردشگری نباید یک طرفه باشد.
به گزارش ایرنا در این جلسه برخی از مدیران استان ارزروم ترکیه و اعضای اتاق بازرگانی ارومیه حضور داشتند و به تبادل نظر با یکدیگر پرداختند.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.