نمایش «آجی و کول» از ۳۱ مرداد ماه تا ۱۶ شهریور ماه هر روز از ساعت ۱۹ در تئاتر مستقل موسسه الف در تبریز روی صحنه می‌رود.   به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، آجی و کول نوشته‌ی اکبر شریعت است که به کارگردانی نازیلا ایران‌زاد بنام و ایفای نقش بازیگرانی همچون محمدرضا قنبری، علی عباسپور، وحید شیرزاد، مهدی سمساری و ... روی صحنه خواهد رفت.   نویسنده نمایش آجی و کول در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این اثر به سفارش خانم ایران‌زاد بنام نوشته شده و روایت‌گر اتفاقاتی است که در سال ۹۷ و در شهر تبریز رخ داده است. 
وی با بیان اینکه آجی و کول نمایشی به زبان ترکی آذربایجانی است، ادامه داد: بخشی از این نمایش کمدی است، اما نمی‌توان اثر را به عنوان کمدی معرفی کرد. 
شریعت در رابطه با مراحل تولید متن آجی و کول، مطرح کرد: باتوجه به اینکه در تمامی مراحل تولید نمایش حضور داشتم، به مرور زمان و با همفکری خانم ایران‌زاد بارها متن را اصلاح کردیم. همفکری با کارگردان در نوشتن متن از نقاط قوت آجی و کول است. 
وی در خصوص نوشتن متن ترکی، گفت: نوشتن متن به زبان فارسی به مراتب آسان‌تر بوده و زمان کمتری می‌گیرد، اما باتوجه به اینکه آجی و کول روایت‌گر اتفاقات رخ داده در تبریز بوده و به جغرافیا و فرهنگ این شهر اشاره دارد، به منظور قابل باور شدن متن برای مخاطب از متن ترکی استفاده شده و دیالوگ‌ها هم همان حرف‌های مردم تبریز در گفت‌وگوهای روزمره است. 
این نویسنده با بیان اینکه اتفاقات انجمن نمایش استان و سایر موضوعات روز جامعه تئاتر را تحت تاثیر قرار داده است، تصریح کرد: معتقدم هنرمند نوعی بیمار است؛ به طوری که اگر یک کارگردان و یا بازیگر را برای کار نکردن تئاتر مجبور هم کنند، بازهم او مسیر خود را می‌رود و تحت هر شرایطی به کاری هنری خود ادامه خواهد داد.   کارگردان نمایش آجی و کول نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اکثر عوامل نمایش پاشا در نمایش آجی و کول هم حضور دارند و برای اینکه مخاطبان از کار لذت ببرند، کاراکترهایی را برای بازیگران انتخاب کردم که با تجربه‌ی آخر آنان بسیار متفاوت است. 
نازیلا ایران‌زاد بنام حضور نویسنده در مراحل تولید اثر را از مزایای نمایش آجی و کول دانست و افزود: نهایت تلاش برای تولید اثر متفاوت و مخاطب پسند انجام شده و امیدوارم در جشنواره‌های مختلف این اثر افتخار آفرینی کند. 
وی توضیح داد: همفکری با نویسنده‌ی باتجربه و خستگی ناپذیر تجربه‌ی بسیار خوبی است که باعث شده زودتر به زبان مشترک برسیم. 
وی با بیان اینکه این نمایش برای عام مردم تولید شده نه داوران جشنواره‌ها، اظهار کرد: باتوجه به اینکه برخی از نمایش‌های تولید شده در کشورمان به زبان ترکی است، ضرورت دارد در جشنواره‌های مختلف حداقل یکی از داوران به زبان ترکی آشنایی داشته باشد. 
ایران‌زاد در پاسخ به این سئوال «باتوجه به وضعیت اقتصادی جامعه امکان دارد استقبال مخاطبان از نمایش شما کم شود؟»، گفت: تئاتر بدون تماشاگر تئاتر نیست، با این حال روزی بوده که در هر ردیف تنها یک تماشاگر حضور داشت و ما هم کارمان را انجام دادیم، هیچ‌گاه شرایط مطلوب نبوده که امروزه از مشکلات گلایه کنیم، علی‌رغم تاثیر منفی نبود تماشاگر و سایر مشکلات در نمایش، نهایت تلاشمان را برای اجرای کار به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهیم.   بنا به گفته‌ی‌ وی، نمایش آجی و کول در روزهای برگزاری جشنواره‌ی تئاتر آذربایجان شرقی، بدون وقفه روی صحنه خواهد رفت. 
پیش از این نمایش «پاشا» با نویسندگی شریعت و کارگردانی ایران‌زاد بنام تولید شده بود که این اثر موفقیت‌هایی نظیر راهیابی به جشنواره‌ی تئاتر فجر را کسب کرده بود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.