به گزارش ایرنا در این مدرسه که به صورت کارگاه علمی - تخصصی تا زمان ماه گرفت و ساعت های پایانی امروز فعالیت می کند، محققان و دانشمندان مشهوری از ایران و فرانسه پیرامون موضوعات مختلف و متنوع ماه گرفتگی و سیاره های اطراف کره زمین به بحث و تبادل نظر می پردازند.
پرفسور'ژان پیر روزولت' استاد برجسته مرکز رصد دانشگاه 'نیس' فرانسه از جمله سخنرانان این کارگاه است که در مقاله ای با عنوان 'خورشید ما، چرخ سماوی قدیمی به عنوان ستاره جوان' به سخنرانی می پردازد.
'ژان موعت' با مقاله سایه ماه، 'فیلیپ مورل' با مقاله سایه عالی سیاره مریخ و 'ژان لوک مارتین' با مقاله آماده سازی برای رصد از جمله دانشمندان نجوم شناس فرانسوی هستند که در این کارگاه علمی و تخصصی سخنرانی می کنند.
دبیر علمی مدرسه تابستانی ایرانی - فرانسوی اختر فیزیک دانشگاه تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مدرسه با مشارکت محققان ایرانی و فرانسوی و به مناسبت پدیده گرفت کامل ماه (خسوف کامل) و نیز پدیده نادر تقارن مریخ فعالیت می کند.
سعید شجاعی با بیان اینکه فراهم کردن محیطی مناسب به منظور تبادل نظر در زمینه آشنایی با پدیده های گرفت و نقش ویژه آن در شناسایی مجهولات حوزه اختر فیزیک از اهداف عمده این مدرسه است، گفت: طی برگزاری این همایش محققان ایرانی و فرانسوی به ارائه آخرین دستاوردهای علمی خود در این حوزه می پردازند.
وی افزود: این همایش فرصت مناسبی برای محققان و علاقه مندان به ویژه دانش پژوهان جوان و دانشجویان است که با شرکت در آن از سخنرانی های متخصصان برجسته مدعو داخلی و خارجی در این زمینه بهره ببرند و به بحث و تبادل نظر بپردازند.
به گزارش ایرنا ماه گرفتگی امروز پنجم مرداد 1397 برابر با 27 جولای 2018 یکی از خاص‌ ترین رویداد‌های نجومی سال‌های اخیر است و همزمان با این ماه ‌گرفتگی می ‌توان مریخ را از نزدیک ‌ترین فاصله مشاهده کرد.
در این ماه گرفتگی ماه در اولین مرحله گرفت وارد نیم سایه زمین می شود که نشان از آغاز گرفت است و سپس ماه به تدریج، بیشتر داخل نیم سایه زمین فرو می رود تا در نهایت لبه ماه وارد تمام سایه زمین شود.
تبریز بهترین و طلایی‌ ترین نقطه عرض جغرافیایی در جهان برای رصد طولانی‌ ترین ماه گرفتگی قرن حاضر در روز پنجم مرداد ماه است.
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.