به گزارش ایرنا، مجید خدابخش روز چهارشنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان، افزود: برگزاری نشست‌های کتاب‌خوانی در کتابخانه‌های استان اقدامی موثر و مفید می باشد و مدیران اجرایی استان در این نشست‌ها حضور یابند.
وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد برخی از آمارهایی که از سرانه مطالعه در کشورمان مطرح می‌شود علمی و کارشناسی نیست و جامعه آماری مناسبی ندارد و نباید این آمار را به کل جامعه تعمیم داد.
خدابخش با اشاره به آمارهای مختلفی که از سرانه مطالعه کشور و مقایسه آن با کشورهای دیگر ارائه می‌شود، گفت: آمار نشان‌دهنده تصویری از جامعه است که این تصویر باید صحیح منعکس شود، زیرا ارائه آمارهای کارشناسی‌نشده موجب سرخوردگی افراد جامعه می‌شود.
وی افزود: باید مشخص شود که این آمارها با کدام جامعه آماری و با چه روشی به دست آمده و هدف از انتشار آنها چیست.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: ‌برای مثال در استان آذربایجان شرقی با جمعیت 4 میلیون نفری، حداقل یک جامعه آماری 40 تا 50 هزار نفری نیاز است در حالی که آمار سرانه مطالعه این استان از یک جامعه آماری 500 نفره تهیه شده است.
وی با بیان اینکه آمار پایه برنامه‌ریزی است، افزود: آمار باید بر اساس روش‌های علمی تهیه شود و همچنین برای اینکه به یک دید واقعی از وضعیت جامعه برسیم آمار کشوری و استانی باید با استانداردهای جهانی مقایسه شود.
خدابخش با بیان این که هدف از مطالعه و کتاب‌خوانی، آموزش و فرهنگ‌سازی و افزایش دانایی در جامعه است، افزود: این هدف ممکن است با مطالعه سخت‌افزاری و یا با روش‌های جدید مثل فضای مجازی یا تماشای فیلم به دست آید و چنین مسائلی هم باید در بررسی وضعیت کتاب‌خوانی مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی مهارت‌های زندگی در کتابخانه‌های عمومی استان، پیشنهاد کرد که برای سنجش تأثیرگذاری این کلاس‌ها، 50 خانواده در معرض طلاق از سوی دادگستری به این کلاس‌ها معرفی شده و در دوره‌های آموزشی مانند تاب‌آوری و توان‌افزایی شرکت کنند.
6120/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.