ناظر گمرکات آذربایجان شرقی از رشد 22 درصدی صادرات کالا از گمرکات استان در دو ماهه اول سالجاری خبر داد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، علی اصغر عباس زاده در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، اظهار کرد: طی دوماهه نخست سال جاری، 321 هزار و 633 تن کالا به ارزش 261 میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است که از لحاظ ارزش دلاری 22 درصد و از حیث وزن 31 درصد افزایش یافته است .
وی افزود: عمده گروه کالاهای صادره به ترتیب شامل مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، چدن آهن و فولاد ، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاءو قطعات آنها ، میوه های خوراکی پوست و مرکبات ، سوخت ها و روغن های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها، قند و شکرو شیرینی،  فرآورده های غلات آرد نشاسته فکول یا شیر و نان های شیرینی، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد ، شیشه و مصنوعات شیشه ای ، کاکائو و فرآورده های آن ، فرآورده های از سبزی ها و میوه ها می باشد.
وی با اشاره به  رونق صادرات به عراق در کنار صادرات به 71 کشور، عنوان کرد: عمده مقاصد کالاهای صادراتی از گمرکات استان به ترتیب به کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، پاکستان ،ارمنستان گرجستان، بلغارستان ، چین و ایتالیا  بوده است.
ناظر گمرکات آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش واردات  16 درصدی آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته، بیان کرد: در این مدت همچنین 45 هزار و 245 تن کالا به ارزش  بیش از 122 میلیون دلار  وارد گمرکات استان شده است که از لحاظ وزن 43 درصد و از حیث ارزش 16 درصد کاهش نشان می دهد. 
وی اضافه کرد: عمده کالاهای وارده شامل ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آنها،  توتون و تنباکو، چوب و اشیاء چوبی و زغال چوب، میوه های خوراکی پوست مرکبات یا پوست خربزه، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی،  فرآورده های خوراکی گوناگون،  الیاف سنتتیک یا مصنوعی غیر یکسره، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده، محصولات گوناگون صنایع شیمیایی است.
وی با بیان این‌که کشور ترکیه درصدر مقاصد وارداتی آذربایجان شرقی قرار گرفته است، اظهار کرد: از 43 کشور مختلف دنیا و به طورعمده ازکشورهای ترکیه، آلمان، چین، امارات متحده عربی، ایتالیا، ژاپن، فرانسه،  دانمارک، ارمنستان و هند از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است.
وی ادامه داد: همچنین در همین مدت ، بیش از 251 هزار مسافر از مبادی مرزی گمرکات استان تردد کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل  مسافرین ورودی  یک درصد کاهش و مسافرین خروجی 21 درصد افزایش داشته است.
عباس زاده با اشاره به افزایش 34 درصدی درآمد های گمرک آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: درآمدهای وصولی گمرکات استان در دو ماهه اول سالجاری به مبلغ 723 میلیارد ریال بوده است که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل  34 درصد افزایش داشته است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.