میرمحسن حسینی قمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد: هر ساله در کنار تنوع کم نظیر پرندگان آبزی و کنار آبزی، جمعیت زادآور و عبوری اردک های سرسفید وارد تالاب قوری گول شده و بر ارزش اکولوژیکی تالاب می افزاید.
وی خاطرنشان کرد: حدود 92 گونه پرنده در تالاب بین‌المللی قوری‌گول شناسایی شده که می‌توان از اردک سرسفید، اردک مرمری و اردک بلوطی به عنوان برخی از آنها یاد کرد که در ردیف گونه‌های جانوری در حال تهدید به انقراض تلقی می‌شوند.
وی با اشاره به بالا آمدن آب تالاب بین المللی قوری خاطرنشان کرد: آب تالاب درمهرماه سال گذشته به پایین ترین سطح رسیده بود که با توجه به بارندگی های اخیر و اقدام های انجام شده در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت آبگیری کانال آبرسانی، این تالاب از خشک شده نجات یافته و در وضعیت خوبی قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه منبع آب تالاب در نتیجه جمع شدن آب‌های زیر سطحی، سیلاب‌ها، آبراهه‌ها، بارش‌های فصلی است که به طور عمده از طریق کانال صبری‌چای و نوجه ده‌ کوه به دست می‌آید، گفت: در سال‌های اخیر به علت فرسودگی و تخریب این کانال، انتقال آب به این تالاب زیبا و با ارزش بین‌المللی با مشکل مواجه شده بود که بر اساس پیگیری‌های به عمل آمده این کانال توسط شرکت آب منطقه‌ای استان اصلاح و بازسازی شد و امسال یک ماه زودتر آب به پیکره تالاب وارد شد.
قمی اضافه کرد: تالاب بین‌المللی قوری‌گول با توجه به داشتن قابلیت‌های مختلف می‌تواند در برگیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع‌زیستی، آموزش، تحقیقات و اکوتوریسم باشد.
بر اساس این گزارش، اردک سر سفید یکی از در حال انقراض ترین گونه های منطقه پالآرکتیک می باشد که به دلیل از دست دادن بیش از 50 درصد زیستگاه های خود در جهان، جمعیت آن از 150 هزار قطعه در اوایل قرن بیستم به حدود 15 هزار قطعه در حال حاضر رسیده است.
مهمترین عامل این کاهش تغییر کاربری زیستگاه های این پرنده به اراضی کشاورزی و سایر عوامل توسعه است.
تالاب قوری‌گول یک تالاب آب شیرین با وسعت تقریبی 200 هکتار است که در حوضه آبخیزی مرتفع به مساحت 3890 هکتار در ارتفاع 1915 متر از سطح دریای آزاد در آذربایجان‌شرقی در 40 کیلومتری شرق شهر تبریز تشکیل شده است.
این تالاب به خاطر این که زیستگاه زادآوری گونه های مهم و در خطر انقراض پرندگان آبزی از جمله اردک سرسفید و اردک مرمری است به عنوان یکی از تالا های سایت کنوانسیون رامسر انتخاب شده است.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.