رئیس کمیته  داوران کنگره بین المللی بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای تاکید کرد: زبان و فرهنگ ایران را از زبان نظامی گنجه‌ای به دنیا معرفی می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، میکائیل جمال‌پور در نشستی با اصحاب رسانه استان به مناسبت کنگره بین‌المللی بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای در خصوص محورهای این کنگره، گفت: نقش زبان فارسی در منظومه‌ی فکری و ادبی نظامی، جایگاه فرهنگ ایران و ایرانی در اشعار نظامی، جایگاه فقه و کلام در اشعار نظامی، تعلیم و تربیت و انسان کامل از دیدگاه نظامی گنجوی، فرهنگ شناسی اشعار نظامی، سبک شعری و زبانی نظامی و مروری تاریخی و انتقادی بر نظامی شناسی از جمله محورهای این کنگره است.
وی ادامه داد: یکی از اهداف ما معرفی نظامی و دیگری شناساندن زبان و فرهنگ کشورمان از زبان نظامی گنجه‌ای است و باید بتوانیم از سرقت شاعران و مفاخر توسط کشورهای دیگری توجه ویژه شود و همه باید در قبال آن احساس مسئولیت کنند.
وی تاکید کرد: افراد بسیاری درگیر این کنگره شده‎اند و معتقدم که بهترین مکان برای معرفی حکیم نظامی گنجه‌ای همان تبریز است و در پایان کنگره، کتاب‎هایی به چاپ می‌رسد تا برای شناخت فرهنگ و ادبیات ما منبعی قابل مستند باشد.
جمال پور با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018، گفت: در حال حاضر بیشتر توجهات بر روی رویداد «تبریز 2018» و گردشگری منعطف شده است؛ درحالیکه باید در کنار توجه به گردشگری به دیگر مسائل نیز پرداخته شود.
وی از همکاری سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، بسیج و دانشگاه‌ها در برگزاری این کنگره قدردانی کرد.
عضو کمیته علمی و داوری این کنگره نیز در این نشست با اشاره به جایگاه رفیع حکیم نظامی گنجه‎ای، گفت: نظامی همواره در شعرهای خود از مکتب و مبانی اسلامی در آثار خود استفاده می‌کند و بر خلاف برخی تفکرات در مورد چهره ضد دینی او، نسبت به مبانی اسلام توجه زیادی داشته که باید به آن دقت کافی شود.
مجرب، از ارسال مقالات از دانشگاه‌های تهران، کرمان، گیلان، یاسوج، کردستان، قم، محقق اردبیلی، مازندران و... خبر داد.
کنگره بین‌المللی بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای روز یکشنبه ۲۱ اسفندماه از ساعت ۸:۳۰ صبح در تالار معلم تبریز برگزار می‌شود.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.