به گزارش روز شنبه روابط عمومی این اداره کل، محمد فتحی اظهار کرد: بنای تاریخی و ارزشمند این مقبره که به نام امامزاده قتانلو معروف است، در قسمت غربی روستای قتانلو واقع شده که به واسطه معماری خاص و یکپارچگی اثر جزو مقابر شاخص دوره سلجوقی- ایلخانی، محسوب می شود که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.
وی افزود: مقبره سلطان پیراحمد از دو بخش چسبیده به هم تشکیل شده که بخش اصلی گنبدی مدور با دیوارها و پایه هایی از لاشه سنگ ساخته شده و بخش دوم نیز گنبدی با دیواره های آجری به صورت یکپارچه به ارتفاع 10 متر و به شعاع 5 متر روی آن بنا شده است .
فتحی اضافه کرد: پلان اولیه این بنا مربوط به دوره سلجوقی است که در دوره های بعدی الحاقاتی به آن اضافه شده است.
وی، عدم استفاده از مصالح مقاوم در ساخت این بنا را اصلی ترین دلیل فرسایش و همچنین تخریب تدریجی آن بیان کرد.
فتحی گفت: مصالح استفاده شده در این بنای تاریخی از مقاومت کافی برخوردار نبوده و با گذشت زمان سبب شکست طاق و سر در ورودی و همچنین ترک هایی در گنبد شده بود، به همین جهت طرح مرمت و بازسازی این بنا از تیرماه سال جاری در دستور کار معاونت میراث فرهنگی استان قرار گرفت.
وی گفت: عملیات بازسازی و محافظت مقبره قتانلو طی سه ماه با استحکام بخشی ساقه گنبد، دیوارها، بازسازی سردر و طاق ورودی، آجر فرش و گچ کاری داخل بنا به طول انجامید و با اعتباری بالغ بر 550 میلیون ریال به پایان رسید.
آذربایجان شرقی با افزون بر یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت شده ملی جزو پنج استان نخست ایران در حوزه گردشگری است.
این استان با جمعیت سه میلیون و 800 هزار نفر دارای 21 شهرستان می باشد.
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.