محمدعلی نصرتی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: برابر ماده 15 قانون اصلاحیه مبارزه با مواد مخدر راه اندازی سرپناه و محل خواب برای معتادان (شیلتر) برعهده بهزیستی است.
وی با اشاره به اینکه پیش از این محلی برای شب مانی بانوان معتاد کارتن خواب و بی خانمان در تبریز فعال بود، گفت: متاسفانه این محل مدت هاست که غیر فعال شده است.
نصرتی از جمله آسیب های نبود شیلتر بانوان را بد جلوه کردن معابر و مناظر عمومی، افزایش خانه های فساد و فحشا، بارداری ناخواسته و افزایش تولد کودکان بی هویت، افزایش بیماری های مقاربتی، عفونی و ویروسی ( هپاتیت و ایدز)، خرید و فروش نوزادان در بین زنان و افزایش مرگ و میر ناشی از برودت هوا عنوان کرد.
وی افزود: تامین محل خواب و توزیع یک وعده شام و صبحانه ساده، تامین امکانات استحمام و وسایل بهداشتی، تامین پوشاک حداقل 2 دست در سال، اجرای کلاس های آموزشی در زمینه کاهش آسیب، ارجاع به سیستم های درمانی و حمایتی و سایر اقلام بهداشتی حداقل خدماتی است که در این مراکز باید ارائه شود.
دبیر شواری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با بیان اینکه سه سرپناه برای مردان معتاد بی خانمان در استان وجود دارد، گفت: 2 شیلتر در تبریز با ظرفیت پذیرش روزانه 70 نفر و یک شیلتر در شهرستان میانه با ظرفیت پذیرش روزانه 25 نفر فعال است.
وی همچنین با اشاره به اینکه متاسفانه محلی برای اسکان افراد عادی بی خانمان و کارتن خواب (گرمخانه) در استان وجود ندارد، گفت: این امر موجب شده افراد غیرمعتاد برای گذراندن شب به شیلترها که محل خواب معتادان است، روی آورند که این موضوع مغایر با مقررات و دستورالعمل هاست و تبعات مختلفی را نیز به دنبال دارد.
نصرتی افزود: برابر ماده 55 قانون شهرداری ها راه اندازی گرمخانه جهت اسکان افراد بی خانمان و ارائه خدمات رفاهی بر عهده ی شهرداری هاست که متاسفانه در استان ما گرمخانه ای وجود ندارد.
وی از جمله مسائل و مشکلات سرپناه های شبانه استان را حضور افراد غیر معتاد در بین افراد معتاد و همچنین وجود افراد با بیماری های ایدز و هپاتیت در این اماکن برشمرد.
دبیر شواری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: راه های دسترسی به شیلتر های موجود مناسب نیست و امکانات مورد نیاز نیز در این شیلترها آن طور که باید ارائه نمی شود.
خبرنگار: مینا بازگشا ** انتشار: رستگار
6120/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.